TVP chce odciąć się od historii stacji z czasów Prawa i Sprawiedliwości. Niestety robi to w najgorszy możliwy sposób.
Jak informują Wirtualne Media, w połowie września Telewizja Polska wystąpiła do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o zastrzeżenie nowego znaku słowno-graficznego TVP Info. To realizacja sierpniowych zapowiedzi Dyrektora Generalnego TVP Tomasza Syguta.
Zostanie zmienione (logo – dop. red.). Potrzebne są czas i pieniądze. Kurski doprowadził do tego, że ta cudowna firma stała się najmniej wiarygodną marką medialną w Polsce. Chcemy to zmienić. Nowe logo będzie również symbolem tych zmian, bo przecież musimy poznać się na nowo.
Nowe logo TVP Info
Do tej pory TVP Info używało logo TVP z dodaną czerwoną aplą z dopiskiem INFO. Kolorystyka znaku oraz oprawa wizualna stacji, były utrzymane w patriotycznej, biało-czerwonej kolorystyce. Mimo zbyt dużej moim zdaniem inspiracji logo BBC, poprzedni znak kanału informacyjnego bronił się spójnością z pozostałymi znakami Telewizji Polskiej i był ciekawie rozwijany w oprawie wizualnej stacji.
13 września Telewizja Polska zgłosiła do Urządu Patentowego RP nowy znak. Co ciekawe, wprawne oko mogło dostrzec go już wcześniej, podczas jeden z relacji z powodzi, logo znalazło się na kostce na mikrofonie jednej z dziennikarek. Logo, które już nieoficjalnie zadebiutowało na antenie, wprowadza ciemnoniebieski i czerwony jako dominujące kolory, zastępując dotychczasowe biało-czerwone barwy. Sam znak składa się z pisanych zaokrąglonym krojem „TVP” i „info” oba człony rozdziela pionowa kreska, a znak wieńczy podkreślnik. Moim zdaniem nowy logotyp TVP Info wygląda bardzo kiepsko.
Jak słusznie zauważa Mateusz Machalski, kilka lat temu TVP zamówiło customowy krój, który nie wiedzieć czemu nie został wykorzystany w odświeżeniu wizerunku stacji. Prawdopodobnie chodzi tu o odcięcie się grubą kreską od dziedzictwa poprzedniej władzy telewizji. O ile stare logo moim zdaniem było zbyt podobne do znaku BBC, to niestety od anglików moglibyśmy się wiele nauczyć, mimo że od lat brytyjski nadawca znajduje się w kryzysie.
Nie zwykłem oceniać rebrandingu po samym logo, jednak w tym przypadku nie boję się powiedzieć, że zarejestrowany znak wygląda tragicznie i nie zwiastuje niczego dobrego. Jeżeli to zapowiedź rebrandingu całej Telewizji Polskiej i kolejne znaki będą osadzone w tym stylu, to możemy zacząć się rozglądać, czy gdzieś w Europie funkcjonuje brzydsza identyfikacja narodowego nadawcy. Jeśli nie jest, to trzeba zastanowić się, czy taka rozbieżność wizualna znaków ma jakiekolwiek uzasadnienie. A! No i jesteśmy w Polsce, więc zapytam w imieniu Rodaków: Ile to kosztowało? I kto przygarnął za ten koszmarek pieniądze?
Pierwsze skojarzenie – kolory przeniesione niemal żywcem z barw Telewizji Republiki. To stawia pewne pytania odnośnie odcinania się grubą kreską… 😉
Zastanawia mnie też jak ten znak będzie funkcjonował w wersji achromatycznej-czarnej. To oczywiste, że pionowa, czerwona kreska będzie odczytywana jako wielki „i” i będziemy to czytać tak jak prezentuję poniżej:
TVP I Info_
Dla mnie to problematyczne.
Osobiście projektując znaki zaczynam od czarnego znaku na białym tle i jeśli elementy nie zlewają się i nie wprowadzają niepotrzebnych nieporozumień to dodaję kolory. To sprawdzona, „szkolna” metoda na eliminację takich podstawowych błędów projektowych.