Google cały czas rozwija usługę Fonts, czy to o nowe kroje, czy o inne dodatki. Na początku grudnia ruszyło Google Fonts Knowledge.
Google Fonts Knowledge to bogata biblioteka przewodników po świecie typografii, stworzoną przez ekspertów typograficznych z całego świata. Biblioteka wiedzy o fontach Google w obecnej formie składa się z ponad 30 lekcji rozłożonych na trzy moduły — wprowadzenie, wybieranie i użycie fontów.
Google Fonts Knowledge: wprowadzenie do typografii
Wszyscy korzystamy z fontów, choć bardzo często zupełnie nieświadomie. Pierwszy moduł Google Fonts Knowledge, czyli wprowadzenie do typografii, służy każdemu jako przystępna podstawa do budowania pewności siebie i umiejętności operowania fontami. Stanowi także dobre narzędzie dla bardziej doświadczonych projektantów, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z typografią, bądź chcą powtórzyć podstawy.
Tematy w ramach modułu wprowadzenie do typografii:
- Po co dbać o typografię?
- Rozumienie klasyfikacji typograficznych
- Poznawanie interpunkcji
- Przedstawiamy wagi i style
- Przedstawiamy alternatywne glify
- Zrozumienie cyfr
- Funkcje OpenType w praktyce
- Przedstawiamy zmienne czcionki
Google Fonts Knowledge: wybór kroju
Wiele osób — w tym profesjonalni projektanci — wybiera kroje pisma na oko. Moduł ten wspomóc ma nas – projektantów, w bardziej świadomym wyborze fontów.
Tematy w ramach modułu wybór kroju pisma:
- Względy emocjonalne przy wyborze krojów pisma
- Wybór niezawodnych krojów pisma
- Odkrywanie krojów pisma o wielu szerokościach lub stopniach
- Odkrywanie szerokości pisma
- Wybieranie krojów pisma po rozmiarach optycznych
- Parowanie krojów pisma
- Parowanie krojów pisma w ramach rodziny i nadrodziny
- Parowanie krojów pisma tego samego projektanta fontów lub domów typograficznych
- Odkrywanie x-height & jednostek em
Google Fonts Knowledge: użycie fontów
Ostatnim modułem Google Fonts Knowledge jest ten związany z użyciem fontów. Wybór odpowiedniego kroju to nie koniec – trzeba go jeszcze w odpowiedni sposób użyć. Poradniki z tego modułu wprowadzą Cię w tematykę użycia fontów w projekcie od ustawiania odpowiednich miar i rozważanych wysokości wierszy, po pracę z fontami internetowymi (webfont) i wdrażanie bardzo modnych ostatnio fontów zmiennych (variable font).
Tematy w ramach modułu użycie fontów:
- Wybór odpowiedniej wysokości linii
- Zrozumienie miary/długości linii
- Śledź uważnie lub wcale
- Ręczny kerning jest rzadko wymagany
- Unikanie wdów i sierot
- Praca z wiszącą interpunkcją
- Łamanie zasad
- Projektowanie ze zmiennymi fontami w aplikacjach desktopowych
- Korzystanie z webfontów
- Korzystanie z webfontów z usługi dostarczania czcionek
- Samodzielne hostowanie webfontów
- Wdrażanie funkcji OpenType w sieci
- Ładowanie fontów zmiennych w sieci
- Stylizacja tekstu w sieci za pomocą fontów zmiennych
Google Fonts Knowledge: Słowniczek
Ostatnim elementem Google Fonts Knowledge jest słowniczek, składający się z ponad 100 haseł, które przybliżą Ci tematykę typografii oraz zastosowania fontów zarówno w projektowaniu offline, jak i w projektach webowych. Słowniczek przygotowano tak, że hasła powiązane są z lekcjami, w których dowiesz się więcej o danym zagadnieniu, co jest wygodne i pomocne.
Wszystkie lekcje w ramach Google Fonts Knowledge przygotowano w języku angielskim, jednak nie licząc tłumaczenia pojęć na polski, co idzie mi wyjątkowo kiepsko, nie powinno Ci sprawić to większych kłopotów. Za poszczególne przewodniki odpowiadają takie postaci światowej typografii jak Bram Stein, Bruce Willen, David Brezina, Doug Wilson, Ellen Lupton, Erik Spiekermann, Frank Rausch, Gerry Leonidas, Jamie Clarke, Jason Santa Maria, Jessica Hische, John Boardley, Laurence Penney, Mark Boulton, Matthew Smith, Micha Rich, Mike Kus, Rich Rutter, Rosalie Wagner, Sam Berlow, Santiago Orozco, Thomas Jockin, Thomas Phinney, Trent Walton, Tyler Finck, Yves Peters czy Viviana Monsalve
Google rozwija wciąż swoją usługę fonts, nie tylko dodając do niej nowe kroje, ale też rozwijając ją o takie funkcje jak obsługa ikon, czy najnowsze Google Fonts Knowledge – bazę wiedzy o typografii. Tego typu działaniom należy przyklasnąć, bo nigdy za wiele darmowej wiedzy, zwłaszcza z niełatwej tematyki, jaką jest typografia. Każdemu z Was polecam zapoznanie się z Google Fonts Knowledge, bo ostatnio nastąpił spory renesans typografii, zarówno w projektowaniu stron, jak i brandingu i nic nie wskazuje, że w nadchodzącym roku 2022 będzie inaczej.
To już ostatni wpis na Design Alley w 2021 roku. Dziękuję za każdą z ponad 100 000 odsłon i zapraszam w przyszłym roku, w którym wciąż będę dostarczał Ci Twoje ulubione treści, ale w którym powrócą także dawno niewidziane serie i pojawią się nowe. Więcej o planach na nadchodzący rok przeczytasz tutaj. Do siego roku!
Super sprawa – mignęła mi w innym źródle ta wiadomość, minął miesiąc, a ja nawet nie zajrzałem 😉 No dobra – rzuciłem okiem pobieżnie. Chętnie przyjrzę się temu kursowi. Czuję, że mam potrzebę uporządkowania wiedzy o fontach, krojach pism, ich dobieraniu itp. No i intryguje mnie punkt „łamanie zasad”. Zawsze lubię dobrze poznać zasady by później móc je złamać (oczywiście nie robię tego często by nie popaść w jakąś złą manierę graniczącą z obnoszeniem się z ich nieznajomością 🙃)
Dziękuję Ci za przybliżenie punkt po punkcie, po polsku, tego swoistego spisu treści szkolenia od Google.
Również życzę Ci w nowym roku wszystkiego co najlepsze dla projektanta i blogera czyli… pozostań nienasycony (jak mawiał Steve Jobs, chociaż nie on wymyślił to określenie, nie pamiętam od kogo je zapożyczył). 👍✔❤
To prawda, to informacja z początku grudnia. Długo wisiała u mnie w tematach do podjęcia i w pewnym momencie chciałem ją porzucić jako przeterminowaną, jednak uznałem, że została w Polsce praktycznie niezauważona, więc warto coś o tym napisać.
Bardzo dziękuję za życzenia! Jeżeli chodzi o bloga, to mam sporo pomysłów i samozaparcia na nowy rok, więc całkiem sporo się tutaj będzie działo w najbliższych tygodniach!