Początek roku to czas wszelkich podsumowań. Podsumowania na Design Alley rozpoczynamy tradycyjnym zestawieniem najpopularniejszych krojów pism w minionym roku w serwisie Google Fonts. To już trzecie tego typu zestawienie, które zawsze cieszą się dużą popularnością.
Zaczynamy zestawieniem najpopularniejszych krojów pisma z serwisu Google Fonts w 2020 roku, a już w przyszłym tygodniu zapraszam na zestawienie najciekawszych rebrandingów 2020 roku. Mimo szalejącej na świecie pandemii, w dziedzinie brandingu działo się naprawdę wiele ciekawych rzeczy.
Google fonts: o usłudze
Google Fonts to otwarta w 2010 roku biblioteka fontów, w której zasobach w tym momencie mamy już ponad 1000 rodzin krojów. Biblioteka pozwala na interaktywne przeglądanie fontów, wraz z możliwością łączenia w pary oraz wygodne osadzanie ich w aplikacjach Android albo na stronach www, poprzez pliki CSS. Fonty umieszczone w Google Fonts są darmowe, jednak występują pod kilkoma licencjami, więc zawsze warto dokładnie przyjrzeć się, jak możesz z nich korzystać. Do tej pory kroje z Google Fonts wyświetlono 46,036,333,851,183 razy!
Najpopularniejsze kroje 2020 roku
Lata 2018 i 2019 należały do krojów bezszeryfowych. W poprzednim zestawieniu pod koniec dziesiątki znalazło się jednak miejsce dla Roboto Slab i Merriweathera. Jak było tym razem?
Roboto Mono
W tym roku na dziesiątym miejscu melduje się Roboto Mono. Krój wyrzuca z pierwszej dziesiątki swój siostrzany krój Roboto Slab. Tym samym całe zestawienie zdominowane zostało przez kroje bezszeryfowe. Roboto Mono, to podobnie jak cała rodzina, dzieło Christiana Robertsona. Roboto Mono, jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się tym, że poszczególne znaki mają równą szerokość.
Liczba stylów: 9 (Thin, Extra-Light, Light, Regular, Medium, Semi-Bold, Bold, Extra-Bold, Black)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 144,709,488,322
Link do Google Fonts
Raleway
W zeszłym roku prognozowałem, że Raleway może wypaść z pierwszej dziesiątki. Tak się nie stało i krój utrzymał się w top10, na dziewiątym miejscu. Krój ten zaprojektowany został przez Matta McInerneya w jednej, bardzo cienkiej odmianie (thin). Dopiero Pablo Impallari i Rodrigo Fuenzalida w 2012 rozszerzyli go do 9 stylów. Dziś Raleway posiada właśnie 9 styli, od thin do black, a każdy z nich ma również swoją wersję pochyloną. Raleway to elegencki font bezszeryfowy, który dobrze wygląda zarówno w przypadku użycia do dużych nagłówków na plakatach czy stronach www, jak i składu tekstu ciągłego. Swego czasu był to jeden z moich ulubionych krojów.
Liczba stylów: 18 (Thin, Thin Italic, Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 147,731,696,636
Link do Google Fonts
Oswald
Oswald w tym roku o jedno oczko niżej. Krój będący nowoczesną adaptacją klasycznych bezszeryfowych fontów zwanych Alternate Gothic. Oswald, stworzony przez Vernona Adamsa, znanego także z takich krojów jak Oxygen Mono, Monda czy Bowlby One, jest przeznaczony do korzystania w internecie i ekspozycji za pomocą nowoczesnych urządzeniach takich jak komputery stacjonarne, laptopy i urządzenia mobilne. Dlatego Oswald różni się od swoich protoplastów, a to ze względu na konieczność dopasowania kształtu liter do siatki pikseli standardowych ekranów cyfrowych. Oswald jest jedynym krojem w dziesiątce, który stracił w zeszłym roku jeżeli chodzi o odsłony, więc możliwe, że to jego ostatni rok w najlepszej dziesiątce.
Liczba stylów: 6 (Extra-Light, Light, Regular, Medium, Semi-Bold, Bold)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 212,184,406,270
Link do Google Fonts
Source Sans Pro
Na miejscu siódmym, ze spadkiem o jedną pozycję, Source Sans Pro, które zajmowało już tę pozycję w 2018 roku. Source Sans Pro to kolejny nowoczesny font bezszeryfowy, zaprojektowany przez Paula D. Hunta, do tworzenia interfejsów użytkownika. Krój ten był także pierwszym fontem od Adobe, na licencji open sourcowej.
Liczba stylów: 12 (Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 251,311,473,581
Link do Google Fonts
Roboto Condensed
W zeszłym roku w zestawieniu 10 najpopularniejszych krojów fonty z ekosystemu Roboto zajęły 3 miejsca, a Roboto Mono było tuż za dziesiątką. W tym roku wprawdzie Roboto Slab wypadło z rankingu, jednak jego miejsce zajął właśnie Roboto Mono. Wersja zwężona spada o jedną pozycję, do miejsca, na której font znajdował się w 2018 roku. Roboto jest ciekawym krojem, gdyż z jednej strony ma mechaniczny szkielet, z drugiej w przeciwieństwie do wielu grotesków, nie wymusza określonej szerokości litery. To sprawia, że teksty składane Roboto czyta się tak samo wygodnie, jak fonty w typach humanistycznych i szeryfowych.
Liczba stylów: 6 (Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Bold, Bold Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 256,146,250,055
Link do Google Fonts
Montserrat
Pierwszą piątkę otwiera Montserrat. Stare plakaty i znaki w tradycyjnej dzielnicy Montserrat w Buenos Aires zainspirowały Julietę Ulanovsky do zaprojektowania tego kroju pisma i uratowania piękna miejskiej typografii, która pojawiła się w pierwszej połowie XX wieku. Więcej o historii powstania tego kroju przeczytasz w zeszłorocznym zestawieniu. Montserrat posiada dwie rodziny towarzyszące Alternates i Subrayada. W tym roku Montserrat oczko niżej.
Liczba stylów: 18 (Thin, Thin Italic, Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 417,397,170,708
Link do Google Fonts
Noto Sans JP
Spadki większości fontów w dzisiejszym zestawieniu wskazywały, że ktoś zaliczy duży skok. W zeszłym roku wróżyłem awans do pierwszej dziesiątki Noto Sans od Google, jednak nie spodziewałem się, że będzie to jego… japońska wersja! Noto ma ambicje, by pokryć wszystkie języki świata. Noto Sans JP to odmiana stworzona z myślą o językach stosowanych w Japonii. Noto Sans JP to krój, który w zeszłym roku zanotował największy wzrost – o ponad 1700%. Inne kroje muszą się strzec, bo podstawowa odmiana Noto Sans także puka do najlepszej dziesiątki.
Liczba stylów: 6 (Thin, Light, Regular, Medium, Bold, Black)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 450,718,032,738
Link do Google Fonts
Lato
Podium obronione przez polskiego jedynaka. Trzecim najpopularniejszym fontem w Google Fonts w 2020 roku było Lato, zaprojektowane przez Łukasza Dziedzica. Lato, początkowo projektowane było na zlecenie jednego z dużych polskich banków, który nie zdecydował się jej zakup. W związku z tym projektant zdecydował się upublicznić swój projekt. Więcej o historii fontu Lato przeczytasz w zestawieniu z 2018 roku. Być może to ostatni rok, gdy Lato znajduje się na podium, bo Noto Sans w wersji japońskiej jest już bardzo blisko.
Liczba stylów: 10 (Thin, Thin Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 546,513,363,026
Link do Google Fonts
Open Sans
Drugie miejsce okupuje wciąż wieloletni lider tego zestawienia. Open Sans, bo o nim mowa, to humanistyczny krój bezszeryfowy zaprojektowany przez Steve’a Mattesona z Ascender Corp. Matteson projektował fonty m.in. dla systemów Android, Citrix, Microsoft, Nextel i Xbox. Open Sans był stworzony na zamówienie Google i wykorzystywany przez tę firmę na wielu płaszczyznach. Open Sans ma wiele cech wspólnych z krojem Droid, którego autorem również był Matteson, a który używany był we wczesnych wersjach Androida. Autor stworzył także krój Open Serif, który jest fontem płatnym.
Liczba stylów: 10 (Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 1,880,723,786,613
Link do Google Fonts
Roboto
Miejsce pierwsze to niekwestionowany król fontów, krój, który w zeszłym roku porównałem do Zenka Martyniuka w świecie krojów pisma. Nie wiem, za co tak naubliżałem temu, bądź co bądź, całkiem dobremu fontowi. Przepraszam. Font Christiana Robertsona jest podstawowym krojem Google i jest używany zarówno w Androidzie, jak i całym Material Designie więc nie powinniśmy być zaskoczeni jego popularnością.
Liczba stylów: 12 (Thin, Thin Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2020 roku: 3,790,003,132,067
Link do Google Fonts
To już całość zestawienia najpopularniejszych fontów 2020 roku z serwisu Google Fonts. Zgodnie z moimi przewidywaniami tę listę totalnie zdominowały kroje bezszeryfowe. Jeżeli miałbym przewidywać przyszłość, to przypuszczam, że w 2021 roku do tego zestawienia awansuje Poppins bądź Noto Sans. Kto spadnie? Prawdopodobnie Oswald bądź niestety Raleway. Choć w przypadku tego ostatniego obstawiałem to już w zeszłym roku i moje przewidywania się nie sprawdziły. A Ty jak odbierasz to zestawienie? Zaskoczyło Cię coś? Który z przedstawionych fontów podoba Ci się najbardziej?