Kilka lat miałem okazję pracować w Gratce, jako UI Designer. Jej podstawowy kolor #ff002b śni mi się po nocach do dziś. Ten tekst nie będzie więc zwykłym newsem o rebrandingu Gratki.
Gdy przychodziłem do Gratki, a właściwie do Polska Press Grupy (sorry, wciąż nie pamiętam, jak to się miało odmieniać), która była wtedy właścicielem tego portalu ogłoszeniowego, trafiłem do zespołu zajmującego się projektowaniem nowego serwisu. Pamiętam, że serwis chwilę wcześniej przeszedł rebranding i z perspektywy osoby, która musiała przenieść wizję projektantów identyfikacji wizualnej na interfejsy, był to rebranding bardzo nieudany. Jako młody projektant, niedługo po studiach, ale z kilkuletnim doświadczeniem w studiach projektowych, z kilkoma niezłymi projektami w portfolio, zastanawiałem się, cytując klasyka, kto to panu tak spierdolił.
Okazało się, że za rebranding Gratki odpowiadało uznane studio White Cat Studio na czele z Michałem Łojewskim, które wcześniej podpadło mi zmianą logo PKO. Sam pomysł na identyfikację Gratki i jej dynamiczne logo sprawdzał się może dobrze w princie, ale w webie agresywny czerwony, był bardzo trudny do adaptacji i musieliśmy się mocno natrudzić, by interfejsy nie atakowały zbytnio użytkownika. Z samej adaptacji brandbooka do webu i podejściu firmy też mam kilka ciekawych historii, ale to już temat na rozmowę przy piwie, a nie publiczne pranie brudów.
Nowe logo Gratki
O moim spojrzeniu na poprzednie logo Gratki i jej identyfikację wizualną już trochę napisałem. Sam znak nie był jednak taki zły. Na czerwonej apli umieszczono biały napis gratka, ze ściętym u dołu customowym „g”. W 2015 roku wyglądało to nieźle, zwłaszcza w porównaniu ze starym żółto-niebieskim znakiem.
Odświeżona Gratka dość drastycznie zrywa z poprzednim wizerunkiem. W nowym znaku znajdziemy sygnet z wielką literą „G”, umieszczoną na kształcie, mającym przypominać brelok czy pin na mapie. Towarzyszy mu nazwa serwisu, dla odmiany pisana małą literą. Podoba mi się nowe logo, ale nie rozumiem skąd ta rozbieżność między zapisem nazwy serwisu a literą w sygnecie.
Odświeżona identyfikacja wizualna Gratki
Gratka, szukając swojego miejsca na rynku, stawia na nieruchomości. Grupa Morizon-Gratka odsłoniła 18 września zupełnie nową wersję serwisu Gratka.pl. Na nowej Gratce zastosowane zostały rozwiązania, które są rewolucyjne na rynku nieruchomości w Polsce. Nowa platforma nie tylko ułatwia znalezienie idealnego miejsca do życia, ale także czyni cały proces poszukiwań przyjemniejszym i bardziej intuicyjnym.
W Gratce rozumiemy, że poszukiwanie wymarzonego mieszkania czy domu to jedno z największych życiowych wyzwań, które niesie zarówno ekscytację, jak i stres. Dlatego naszą misją jest uproszczenie tego procesu, aby nabywca mógł skupić się na marzeniach, a nie na trudnościach. Naszym celem jest, aby Gratka.pl była najbardziej uporządkowaną i przejrzystą bazą ofert na rynku. W nowym serwisie wprowadziliśmy szereg zaawansowanych funkcji, które ułatwiają nawigację i proces poszukiwania nieruchomości – mówi Łukasz Szymak, Prezes Zarządu Grupy Morizon – Gratka Sp. z o.o.
Nowa tożsamość wizualna to przede wszystkim nowa kolorystyka. Agresywny czerwony, uzupełniany gdzieniegdzie niebieskim i błękitem zamieniła koralowa czerwień. Dopełniają ją różne odcienie błękitu. W teorii kolorystyka nie zmieniła się znacząco, a w praktyce nowy zestaw jest zdecydowanie przyjemniejszy dla oka.
Za moich czasów brand hero Gratki też był pies. Żywy pies. Wiązały się z nim różne dziwne historie, ale to też nie miejsce ani czas, by o nich opowiadać. Tym razem pies jest wirtualny i poza walorami wizualnymi jest też całkiem pomocny. Jest on bowiem personifikacją konwersacyjnego Asystenta AI, którym tak chwali się serwis. Nowy piesek jest sympatyczny, a różne jego animacje umilają korzystanie z serwisu.
Uruchomienie nowego serwisu Gratka.pl wspierane jest intensywną kampanią reklamową pod hasłem „Masz szczęście! Gratka sprzyja szukającym”. Kampania obejmie działania digitalowe, promocję w Internecie oraz mediach społecznościowych, a także szeroką aktywność PR-ową.
Za opracowanie strategii i brand visual odpowiedzialne były dwie agencje: CPC Brand Consultants i Brand New Attitude. Za koncept kreatywny i realizację kampanii reklamowej odpowiedzialna jest agencja Freundschaft. Daj koniecznie znać, co myślisz o nowej Gratce w komentarzach.
Sklep z akcesoriami dla muzyków?
Kostki do każdej gitary?
Szpilka? 😉
Jeszcze jedno skojarzenie – nieśmiertelnik 😉