Design Top

PGDAwards 2017: Opakowanie

pgdawards 2017 opakowania
Dziś 15 września, czyli Międzynarodowy Dzień Olewania Systemu, Międzynarodowy Dzień Kropki, ale też Dzień Opakowań, święto ustanowione w 2007 roku przez Polską Izbę Opakowań. Ma on na celu upowszechnienie wiedzy o znaczeniu opakowań w życiu współczesnego człowieka, jak i całej gospodarce.

Z okazji dnia opakowania, chciałbym przybliżyć Wam zwycięskie prace, w konkursie PGDAwards 2017, właśnie w kategorii opakowań.

PGDAwards o konkursie

PDGAwards to jeden z największych polskich konkursów dotyczących szeroko pojmowanego projektowania. W tym roku projekty oceniano w następujących kategoriach: identyfikacja wizualna, plakat, projektowanie krojów pism, ilustracja, wydawnictwa, prasa, infografika, wayfinding, opakowania, motion graphics, digital media i projektowanie eksperymentalne. Więcej o konkursie przeczytacie w pierwszym wpisie, w którym opisywałem projekty nagrodzone w szeroko rozumianej dziedzinie identyfikacji wizualnej. 

PGDAwards 2017: Identyfikacja wizualna

PGDAwards 2017: opakowanie

W kategorii opakowań nominowano aż dziewięć projektów. Na prymuskę wyrosła Diana Makulska ze studia Podpunkt, którą nominowano za projekt opakowania kosmetyków Hagi Baby oraz produktów marki Zielone PojęciePoza nią nominowano także FLOV Agencja Kreatywna  za opakowania dla Browaru Szpunt, Paulę Surzyn, Juliusza Wnorowskiego i Piotr Surzyna (DBA box office) za opakowanie Portera Podbitego Śliwką, Marysię Zarembę wraz z Pablem Biardzkim (Brandwell)  za Vet Expert, Marysię Markowską (Łobzowska Studio) za Etykiety dla Oliwki etc, Aleksandra Lange i Gustawa Lange (Lange & Lange) za Lokales. Hard Lemon Drink, Agencję Super Super za Packaging Folx oraz Motyf Studio za Zwierzyniec Niepasteryzowane. Jedną trzecią nominowanych prac, stanowiły opakowania stworzone z myślą o browarach, co tylko potwierdza moją tezę, postawioną we wpisie o opakowaniach piw, że Polacy są wyjątkowo mocni w tej dziedzinie projektowania.

Wyróżnienie 2017: Marysia Markowska Etykiety dla Oliwki etc

W tym roku, spośród dziewięciu nominacji zdecydowano się przyznać dwa wyróżnienia i jedną nagrodę główną. Wyróżniono Marysię Markowską z Łobzowska Studio, za opakowania dla firmy Oliwki etc, która zajmuje się produkcją i sprzedażą produktów kuchni śródziemnomorskiej na lokalnych targach w Krakowie i Warszawie. Opakowania są piękne. Umiejętnie połączono tu typografię, kolory i wzory, tworząc zgrabną całość. Opakowania produktów firmy Oliwki etc z pewnością wyróżniać się będą na sklepowych półkach i w Waszych lodówkach.

pgdawards 2017 opakowania wyróżnienie

Wyróżnienie 2017: Super Super Packaging Folx

Super Super zostało już wyróżnione, w konkursie PGDAwards 2017, w kategorii identyfikacji wizualnej rozszerzonej, za projekt Folx. Tym razem wyróżnienie przypadło opakowaniu, w którym dojeżdżała (piszę, że dojeżdżała, bo w dużych miastach w ten właśnie sposób dostarczane były karty) do nas karta sim operatora. Niestety pierwszy operator telefonii komórkowej, świadczący usługi w aplikacji, nie przetrwał, więc opakowania kart Folx możecie oglądać już tylko na archiwalnych zdjęciach. Z pewnością to nie zły design był powodem niepowodzenia marki. Połączenie srebrnej folii z minimalistycznym czarnym logotypem i czarną kartą sim zdecydowanie pasowała do wizerunku nowoczesnego telekomu. Niestety po roku działalności firma upadła, więc wszyscy abonenci Folx, do końca września muszą znaleźć innego operatora. Design to niestety nie wszystko.

folx wyróżnienie pgdawards 2017 opakowanie

Nagroda Główna 2017: Aleksander Lange, Gustaw Lange Lokales. Hard Lemon Drink

PGDAwards 2017 w kategorii opakowanie wygrał projekt Aleksandra i Gustawa Lange z agencji Lange & Lange. Nagrodzeni zostali oni za opakowanie drinka Lokales. Drink, oparty na lemoniadzie, jest propozycją dla tych, którzy cenią sobie wyrafinowany smak i niebanalny design. Dla koneserów sztuki łączenia chwili, radości i smaku. Nie miałem okazji próbować Lokalesa, ale design do mnie trafia. Przezroczysta butelka zestawiona z ciekawą, dwukolorową etykietą i barwą samego napoju, sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Szczególnie ładna jest etykieta, której kształt stylizowany jest na cytrynę.

lokales - nagroda za opakowanie pgdawards 2017

Podsumowując, opakowania są nieodłączną częścią naszego życia, a dobrze zaprojektowane pomagają przy decyzji zakupowej. Zwłaszcza w branżach, gdzie istnieje duża konkurencja, warto wyróżnić się właśnie opakowaniem. W PGDAwards 2017 w kategorii opakowanie nagrodzono trzy skrajnie różne, ale bardzo ciekawe projekty. Warto też przyjrzeć się projektom nominowanym, bo tam również znajdziemy ładne i inspirujące koncepty. A Wam jak się podobają nagrodzone projekty? Któryś szczególnie przykuł Waszą uwagę?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Close