Nie samym Black Friday człowiek żyje, choć katalog promocji urósł aż do 75 pozycji. Przyjrzyjmy się najnowszej realizacji Proszki studio – nowemu logo Ożarowa.
Ożarów to miasto w województwie świętokrzyskim, w powiecie opatowskim. Siedziba miejsko-wiejskiej gminy Ożarów. Nie ukrywam, że nie wiem wiele o tym mieście i dopiero pisząc ten tekst, nadrabiałem jego ciekawą historię, by nie mylić go więcej z bardziej znanym (?) mazowieckim imiennikiem.
Nowe logo Ożarowa
Ożarów postanowił wyposażyć się w znak promocyjny, a zadanie stworzenia go powierzył Proszki studio. Na facebookowym fanpage’u tych ostatnich możemy przeczytać, że świat nieustannie przyspiesza – rozwijają się technologie, rośnie świadomość ekologiczna, procesy produkcyjne stają się coraz bardziej zoptymalizowane, a komunikacja przybiera nowoczesne formy. Te zmiany dotyczą nie tylko firm czy osób prywatnych, ale także instytucji publicznych, w tym miast i gmin. Dalej w komunikacji studia możemy przeczytać, że decyzja o stworzeniu znaku promocyjnego wynikała z kilku kluczowych powodów:
- Zachowanie rangi herbu. Herb, jako symbol ważny i historyczny, będzie używany zgodnie z jego tradycyjną funkcją – podczas uroczystości, świąt, rocznic i wydarzeń o podniosłym charakterze.
- Dostosowanie do technologii. Miniaturyzacja ekranów na urządzeniach mobilnych sprawia, że szczegółowy herb traci na czytelności, co wymagało prostszego i bardziej funkcjonalnego rozwiązania.
- Zmiana w kanałach komunikacji. Rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy X, wymaga elastycznych i uniwersalnych elementów wizualnych. Znak promocyjny lepiej odpowiada wymogom nowoczesnych mediów, umożliwiając skuteczną i spójną komunikację. Wprowadzenie znaku promocyjnego pozwala na wyraźne rozgraniczenie jego roli od herbu. Herb pozostaje symbolem oficjalnym i uroczystym, natomiast znak promocyjny wspiera działania w zakresie marketingu i promocji.
W nowym logo znalazła się litera „O” w koronie z trzema małymi tarczami w środku. Nowy znak promocyjny czerpie z historii i tradycji regionu. Kluczowe inspiracje to:
- Korona – nawiązująca do herbu Rawicz, legendy o królewnie Klotyldzie oraz do nadania praw miejskich przez króla Zygmunta II Augusta. Korona podkreśla wyjątkowość Ożarowa, będąc elementem wyróżniającym spośród miast regionu.
- Pamięć historyczna – hołd oddany dawnym miastom: Lasocin, Janików i Gliniany, które miały wpływ na rozwój regionu.
- Inicjał „O” – inspirowany historycznymi pieczęciami (monogram kazimierzowski) oraz odniesienie do monogramu króla Zygmunta II Augusta, który nadał Ożarowowi prawa miejskie w 1569 r.
Zaprojektowany znak łączy te elementy w nowoczesnej, geometrycznej formie, bazującej na współczesnym, bezszeryfowym liternictwie. Moim zdaniem całość prezentuje się naprawdę bardzo estetycznie, a geneza znaku jest przemyślana i nie obserwujemy tu jakichś mocno naciąganych nawiązań.
Sygnet może z powodzeniem funkcjonować osobno, bo jest wystarczająco charakterystyczny. W ramach rebrandingu powstało także logo w pionie, które wygląda moim zdaniem nawet lepiej, niż podstawowa wersja znaku.
Identyfikacja wizualna Ożarowa
Prace nad systemem identyfikacji wizualnej dopiero trwają. Nowy system identyfikacji wizualnej pozwoli stworzyć spójny, funkcjonalny i charakterystyczny wizerunek Miasta i Gminy Ożarów. Łącząc szacunek dla tradycji z nowoczesnym podejściem, stanie się on narzędziem skutecznej komunikacji, dostosowanym do wyzwań współczesności. Zerknijmy jednak na to, co zaprezentowano do tej pory.
Nowa kolorystyka
Barwy są mocno inspirowane lokalną tradycją. Nawiązują one do strojów świętokrzyskich, opisywanych przez etnografa Janusza Kamockiego, oraz do produktów lokalnych, takich jak Wiśnia Nadwiślanka i miejscowy, naturalny skarb – krzemień. Wybrana przez Proszki studio paleta barw jest spójna i atrakcyjna wizualnie.
Typografia i layouty
Jeżeli chodzi o typografię, to postawiono na krój Poppins z biblioteki Google Fonts, autorstwa Jonny’ego Pinhorna, Ninada Kale’a dla Indian Type Foundry. Szkoda, że nie pokuszono się tu o customowy krój pisma, z jakimś lokalnym akcentem, jednak rozumiem, że budżet tej realizacji mógł nie dźwignąć tego rozwiązania. Zaprezentowane dotąd layouty i materiały promocyjne są proste ale schludne.
Proszki studio i Miasto i Gmina Ożarów udowodniły, że w małym ośrodku z ograniczonym budżetem da się projektować dobre rzeczy. Wystarczy powierzyć projektowanie osobom, które znają się na rzeczy i im zaufać. Gratuluję władzom miasta i gminy, ale też ostrowieckiemu studio. A Ty co sądzisz o tym, co udało się stworzyć dla Ożarowa? Daj znać w komentarzu!
Smutnego bałwanka widzę 😢
…albo bombkę choinkową.