Google fonts
Google Fonts to otwarta w 2010 roku biblioteka fontów, w której zasobach w tym momencie mamy ponad 900 rodzin fontów. Biblioteka pozwala na interaktywne przeglądanie fontów, wraz z możliwością łączenia w pary oraz wygodne osadzanie ich w aplikacjach Android albo na stronach www, poprzez pliki CSS. Fonty umieszczone w Google Fonts są darmowe, jednak występują pod kilkoma licencjami, więc zawsze warto dokładnie przyjrzeć się, jak możesz z nich korzystać.
Najpopularniejsze kroje 2018 roku
Rok 2018, podobnie zresztą jak dwa poprzednie, był rokiem wielkiej popularności krojów bezszeryfowych. Jeżeli przyjrzysz się bliżej rebrandingom, które opisuje w Brandingowych Przeglądach Miesiąca czy w serii Rebranding Miesiąca, to zauważysz, że marki często decydują się zastąpić krój szeryfowy w logo czy identyfikacji wizualnej fontem bezszeryfowym. Zmian sans serifów na kroje szeryfowe jest natomiast bardzo mało. Patrząc na tę tendencję, zakładam, że zestawienie 10 najpopularniejszych krojów w Google Fonts w 2018 roku będzie zdominowane krojami bezszeryfowymi. Ciekawe czy ktoś był w stanie zagrozić google’owskim Open Sans i Roboto i jak poradziło sobie polskie Lato.
Zobacz zestawienie najpopularniejszych Google Fonts w 2019 roku
PT Sans
Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych krojów w Google Fonts zamyka PT Sans. Za krój odpowiedzialni są Alexandra Korolkova, Olga Umpeleva i Vladimir Yefimov z rosyjskiego Para Type, będącego następcą ParaGraph International. PT Sans zostało przygotowane w 2009 roku z myślą o projekcie „Public Types of Russian Federation”. Głównym celem projektu jest umożliwienie obywatelom Rosji czytania i pisania w ich ojczystych językach, stąd font, poza cyrylicą, posiada znaki z języków zachodnioeuropejskich i środkowoeuropejskich oraz wszystkie znaki z języków używanych na terenie Rosji. Projekt poświęcony był 300. rocznicy reformy alfabetu, wprowadzonej przez Piotra Wielkiego w latach 1708-1710. Otrzymał on wsparcie finansowe od Rosyjskiej Federalnej Agencji ds. Komunikacji Prasowej i Masowej. Drugim fontem, stworzonym w ramach tej inicjatywy był PT Serif. PT Sans oparty jest na rosyjskich fontach sans serif drugiej połowy XX wieku, ale jednocześnie ma charakterystyczne cechy współczesnych krojów humanistycznych. W Polsce z kroju PT Sans korzysta, chociażby Polska Press Grupa w większości swoich serwisów internetowych.
Liczba stylów: 4 (Regular, bold, italic, bold italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 94,515,252,526 (dla uproszczenia przyjąłem okres 18.12.17 – 17.12.18)
Link do Google Fonts
Raleway
Raleway nie ma niestety takiej ciekawej historii jak PT Sans, jednak to jak wygląda teraz, jest także dość nietypowe. Font został zaprojektowany przez Matta McInerneya w jednej, bardzo cienkiej odmianie (thin). Dopiero Pablo Impallari i Rodrigo Fuenzalida w 2012 rozszerzyli go do 9 stylów. Dziś Raleway posiada właśnie 9 stylów, od thin do black, a każdy z nich ma również swoją wersję pochyloną. Raleway to elegencki font bezszeryfowy (sans-serif), który dobrze wygląda zarówno w przypadku użycia do dużych nagłówków na plakatach czy stronach www, jak i składu tekstu ciągłego. Ciekawostką jest to, że kilka lat temu była to jedna z moich ulubionych rodzin darmowych fontów, głównie dzięki swojej uniwersalności.
Liczba stylów: 18 (Thin, Thin Italic, Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 144,114,194,969
Link do Google Fonts
Slabo 27px
Slabo 27px jest bardzo specyficznym fontem. Został on zaprojektowany z myślą o użyciu w sieci, tylko w jednym rozmiarze, tytułowych 27 pixelach. Slabo 27px zostało zaprojektowane w Kanadzie przez Johna Hudsona z Tiro Typeworks i towarzyszy mu drugi font uzupełniający Slabo 13px. Zaskakujące jest to, że, mimo że w zeszłym roku font radził sobie najgorzej z najpopularniejszej dziesiątki (zaliczył zjazd o 65%), to dalej jest to jeden z pięciu najpopularniejszych fontów w historii Google Fonts z ilością wyświetleń szacowaną na 964,709,224,015.
Liczba stylów: 1 (Regular)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 153,083,967,426
Link do Google Fonts
Source Sans Pro
Source Sans Pro to kolejny nowoczesny font bezszeryfowy, zaprojektowany przez Paula D. Hunta, do tworzenia interfejsów użytkownika. Krój ten był także pierwszym fontem od Adobe, na licencji open sourcowej.
Liczba stylów: 12 (Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 191,459,731,817
Link do Google Fonts
Oswald
Oswald to krój będący nowoczesną adaptacją klasycznych bezszeryfowych krojów zwanych Alternate Gothic. Oswald, stworzony przez Vernona Adamsa, znanego także z takich krojów jak Oxygen Mono, Monda czy Bowlby One, jest przeznaczony do korzystania w internecie i ekspozycji za pomocą nowoczesnych urządzeniach takich jak komputery stacjonarne, laptopy i urządzenia mobilne. Stąd Oswald różni się od swoich protoplastów, a to ze względu na konieczność dopasowania kształtu liter do siatki pikseli standardowych ekranów cyfrowych. W 2016 roku rodzina została zaktualizowana przez Kalapi Gajjara i Alexeia Vanyashina, którzy dodali obsługę języków, korzystających z cyrylicy.
Liczba stylów: 6 (Extra-Light, Light, Regular, Medium, Semi-Bold, Bold)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 202,321,980,711
Link do Google Fonts
Roboto Condensed
Na miejscu piątym plasuje się Roboto w wersji zwężonej. Ekosystem Roboto, którego autorem jest Christian Robertson, składa się z trzech rodzin: klasycznego Roboto, Roboto Slab i właśnie Roboto Condensed. Roboto jest ciekawym krojem, gdyż z jednej strony ma mechaniczny szkielet, z drugiej w przeciwieństwie do wielu grotesków, nie wymusza określonej szerokości litery. To sprawia, że teksty składane roboto czyta się tak samo wygodnie, jak fonty w typach humanistycznych i szeryfowych.
Liczba stylów: 6 (Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Bold, Bold Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 221,465,495,640
Link do Google Fonts
Montserrat
Stare plakaty i znaki w tradycyjnej dzielnicy Montserrat w Buenos Aires zainspirowały Julietę Ulanovsky do zaprojektowania tego kroju pisma i uratowania piękna miejskiej typografii, która pojawiła się w pierwszej połowie XX wieku. Urbanizacja bezpowrotnie zmienia tę dzielnicę, a krój Montserrat miał być próbą ratowania jej dziedzictwa, choćby w zakresie typografii. Montserrat posiada dwie rodziny towarzyszące Alternates i i Subrayada. W Alternates znajdziemy dodatkowe, wyjątkowe kroje liter, podczas gdy „Subrayada” oznacza po hiszpańsku podkreślone i celebruje specjalny styl podkreślenia, który jest zintegrowany z formami liter, znajdującymi się w dzielnicy Montserrat. W 2017 rodzina została przerysowana przez Jacquesa Le Bailly’ego, a pełny zestaw grubości (wag) został dostosowany tak, aby Regular był lżejszy i lepiej nadawał się do użycia w dłuższych tekstach. Jesienią 2017 roku Julieta Ulanovsky, Sol Matas i Juan Pablo del Peral, konsultując się z Caroliną Giovagnoli, Marią Doreuli i Aleksiejem Vanyashinem, stworzyli Montserrat w cyrlicy. O ile Raleway był moim ulubionym krojem kilka lat temu, to teraz nadużywam Montserrata, zwłaszcza w zestawieniu z szeryfowym Merriweatherem, który w tym roku znalazł się tuż za najpopularniejszą dziesiątką.
Liczba stylów: 18 (Thin, Thin Italic, Extra-Light, Extra-Light Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 237,604,992,472
Link do Google Fonts
Lato
Podium rozpoczynamy polskim akcentem. Trzecim najpopularniejszym fontem w Google Fonts w 2018 roku było Lato, zaprojektowane przez Łukasza Dziedzica. Lato, początkowo projektowane było na zlecenie jednego z dużych polskich banków, który nie zdecydował się jej zakup. W związku z tym projektant zdecydował się upublicznić swój projekt. W latach 2013-2014 roku, rodzina liter została znacznie rozszerzona o 3000 glifów.
https://www.youtube.com/watch?v=4-oo8o-tyqU
Lato znajduje się w trójce najpopularniejszych fontów Google Fonts od 2015 roku i choć w poprzednim roku zanotowało 23% wzrost popularności, to raczej powinno oglądać się za siebie, gdyż pierwsza dwójka wydaje się nieosiągalna. Lato jest kolejnym w tym zestawieniu fontem bezszeryfowym. Z kroju korzysta się na całym świecie, w Polsce też jest on bardzo popularny. W wyborach prezydenckich 2015 korzystał z niego zarówno sztab Bronisława Komorowskiego, jak i Pawła Kukiza.
Liczba stylów: 10 (Thin, Thin Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 426,099,185,040
Link do Google Fonts
Open Sans
Na miejscu drugim wieloletni lider tego zestawienia. Open Sans to humanistyczny krój bezszeryfowy zaprojektowany przez Steve’a Mattesona z Ascender Corp. Steve projektował fonty m.in. dla systemów Android, Citrix, Microsoft, Nextel i Xbox. Open Sans był stworzony na zamówienie Google i wykorzystywany przez tę firmę na wielu płaszczyznach. Open Sansa używa także Mozilla, Telegram, Chase Bank oraz kilka partii politycznych w Wielkiej Brytanii. Open Sans ma wiele cech wspólnych z krojem Droid, którego autorem również był Matteson, a który używany był we wczesnych wersjach Androida. Autor stworzył także krój Open Serif, który jest fontem płatnym.
Liczba stylów: 10 (Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Semi-Bold, Semi-Bold Italic, Bold, Bold Italic, Extra-Bold, Extra-Bold Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 1,475,832,156,861
Link do Google Fonts
Roboto
Miejsce pierwsze to niekwestionowany król fontów. Krój, który w 2018 roku wyprzedził drugiego Open Sansa dwukrotnie. Roboto aktualnie (jak to czytasz to już na pewno nie aktualnie) został wyświetlony dwa biliony osiemset czterdzieści siedem miliardów sześćset osiemdziesiąt siedem milionów siedemset osiem tysięcy sześćset siedemdziesiąt dwa razy. Font Christiana Robertsona jest podstawowym krojem Google i jest używany zarówno w Androidzie, jak i całym Material Designie więc nie dziwi jego popularność.
Liczba stylów: 12 (Thin, Thin Italic, Light, Light Italic, Regular, Regular Italic, Medium, Medium Italic, Bold, Bold Italic, Black, Black Italic)
Liczba wyświetleń w 2018 roku: 2,847,687,708,672
Link do Google Fonts
To już całe zestawienie najpopularniejszych fontów 2018 roku z serwisu Google Fonts. Zgodnie z moimi przewidywaniami na liście tej dominują fonty sans serif. Jedynym fontem, który ma szeryfy i który znalazł się w zestawieniu, jest bardzo specyficzny krój Slabo 27px. Prawdopodobnie to jednak jego ostatni rok w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych fontów. Nie miałbym nic przeciwko, gdyby jego miejsce zajął, chociażby Merriweather czy Roboto Slab, które są o wiele ładniejsze i bardziej uniwersalne. A Ty jak odbierasz to zestawienie? Zaskoczyło Cię coś? Który z przedstawionych fontów podoba Ci się najbardziej?