Branding Design Konkursy

Jak przygotować się do konkursu branżowego? 6 pytań, które musisz sobie zadać

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy firma Admind Branding & Communications otrzymała dziewięć prestiżowych nagród, takich jak Red Dot, Creativity International Awards czy polską Kreaturę. Piotr Wiśniewski, Creative Director w Admind Branding & Communications, dzieląc się swoim doświadczeniem, podpowiada, jak najlepiej przygotować zgłoszenie do konkursu branżowego.

1. Po co właściwie zdobywać nagrody?

Po pierwsze, zanim weźmiesz udział w konkursie, warto się zastanowić, jaki cel chcesz osiągnąć – poza oczywistym wizerunkowym. Czy chcesz pozyskać nowych klientów? A może nowych pracowników? Może masz inny cel? Obrany kierunek, będzie determinował wybór konkursu w którym będziesz chciał wziąć udział, w zależności od tego czy oceniane są wyniki czy też kreacja.

2. Czy wiesz, co chcesz pokazać?

Kiedy już ustalisz swoją motywację i wybierzesz odpowiedni konkurs, rozważ projekty, które chcesz do niego zgłosić. Warto przeanalizować kategorie konkursowe oraz prace nagrodzone w poprzednich edycjach, tak aby jak najlepiej dopasować swój projekt do danego konkursu. Dzięki temu wyczujesz, jaki charakter prac jest w nim mile widziany.

3. W jaki sposób technicznie przygotować się do konkursu?

Zanim zaczniesz przygotowywać zgłoszenie, zapoznaj się z wymaganiami odnośnie jego formy. Czy masz do dyspozycji formę wideo czy tylko nieruchome obrazy w ograniczonej liczbie? Czy obrazy mogą zawierać teksty, czy też opis dostarczasz niezależnie? Co przede wszystkim bierze pod uwagę jury podczas oceniania projektów?

Regulaminy konkursów dokładnie opisują te wymagania i determinują sposób prezentacji prac konkursowych. Na tym etapie warto jeszcze raz przejrzeć nagrodzone dotychczas projekty – mogą one stać się inspiracją podczas tworzenia prezentacji, a także podpowiedzieć, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

4. W jaki sposób opowiedzieć o naszym projekcie?

Przede wszystkim musisz się zastanowić, co wyróżnia twój projekt na tle innych i wokół jakiego wątku chcesz zbudować przekaz. Unikaj rozbudowanych, złożonych case studies – przekaz warto uprościć do minimum. Nawet jeżeli projekt był wielowątkowy i powstawał przez wiele miesięcy, spróbuj zbudować opis, aby zawrzeć w nim jedną konkretną myśl. W identyfikacji wizualnej Lunaparku, projektu nagrodzonego w Creativity International Awards oraz wyróżnionego w Konkursie Niezależnej Kreacji Kreatura 2020, postawiliśmy na brand experience miejsca i zbudowaliśmy przekaz wokół tej jednej myśli.

Pamiętaj, że jurorzy sprawdzają setki zgłoszeń i podczas pierwszego przeglądu poświęcają na każdą propozycję niewiele czasu. Jasny i klarowny przekaz może przykuć ich wzrok.

5. Czym się cechuje dobra prezentacja projektu?

Czytelność, spójność, jakość – to trzy cechy, którymi warto się kierować, przygotowując zgłoszenie konkursowe.

Czytelność projektu oznacza, że upraszczasz przekaz do jednej myśli i wokół niej budujesz storytelling. Warto nie tylko przedstawić warstwę techniczną, ale także wciągnąć odbiorcę w historię. Dodaj tylko te informacje, które są kluczowe dla projektu, i się nie powtarzaj – w zgłoszeniu nie ma miejsca na lanie wody. W tym przypadku kieruj się zasadą: „mniej znaczy więcej”.

Spójność wyraża się w tym, że opis i obraz muszą ze sobą współgrać, być integralne. Odbiorcy powinni widzieć związek między tymi elementami. W identyfikacji Lunaparku, jak już wspomniałem, skoncentrowaliśmy się na brand experience miejsca, więc naturalną konsekwencją było pokazanie ludzi, którzy bawią się w tym magicznym miejscu. Dążyliśmy do tego, by emocje i doświadczenie tych ludzi były odczuwalne, a zarazem chcieliśmy pokazać, w jaki sposób identyfikacja funkcjonuje w naturalnym otoczeniu.

Jakość to kolejny ważny element, ponieważ wysoki poziom prezentacji to klucz do sukcesu.

6. O czym jeszcze należy pamiętać, aby się wyróżnić?

Poszukaj oryginalnego sposobu na zaprezentowanie swojej projektu. Może oryginalna sesja fotograficzna lub ciekawy kontekst, który odda charakter marki? Jeżeli chcesz pokazać swój logotyp, niekoniecznie wybieraj popularną wizytówkę lub kubek – znajdź lepszy kontekst, odpowiedni dla twojej marki. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na organizację specjalnej sesji zdjęciowej, poszukaj oryginalnych, a zarazem realistycznych mockupów. Unikaj ogólnodostępnych zasobów, ponieważ istnieje ryzyko, że ten sam mockup powtórzy się w innym zgłoszeniu. To bardzo ważne, aby pokazać wdrożony projekt, a nie tylko jego suchą koncepcję.

Zawsze sprawdza się również pokazanie back stage’u, czyli etapu pracy nad projektem. Warto już na etapie tworzenia pamiętać o dokumentowaniu szkiców czy poszczególnych kroków. Takie materiały mogą mieć ogromną wartość dla oceniających.

Nie we wszystkich konkursach liczy się warstwa estetyczna. Czasami bardzo istotne są również wyniki. Dlatego zanim przystąpimy do konkursu, warto się zastanowić, co chcemy zmierzyć i dlaczego.

Piotr Wiśniewski

Creative Director w Admind Branding & Communications, poprzednio Art Director w agencjach Opus B oraz HiBrands. Współzałożyciel grupy projektowej NOBO design, specjalizuje się w złożonych projektach z zakresu brandingu i packagingu. Wielokrotny laureat międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów branżowych, takich jak Red Dot Award, Pentawards, Dieline Award, International Design Awards, Transform Awards, Creativity International Awards. Miłośnik i propagator historii polskiego wzornictwa oraz autor licznych tekstów poświęconych polskiemu projektowaniu.

Komentarze