Design Konkursy

Cover awArts 2018: powiew świeżości

Cover awArts 2018 powiew świeżości
Konkurs Cover awArts ma już stałe miejse na blogu. Dziś po raz czwarty przyglądam się okładkom wyróżnionym w konkursie organizowanym przez Decybele Dizajnu.

tegorocznej edycji konkursu pisałem już na blogu, zachęcając Cię do wysyłania swoich prac i do głosowania na ulubione okładki. Cover awArts 2018 to już szósta edycja konkursu, zainicjowanego w 2013 roku przez Mateusza Kosmę projektanta i autora bloga DecybeleDizajnu.

Cover awArts 2018: Najlepsze okładki roku

W tym roku konkurs Cover awArts 2018 podzielono na dwie kategorie. Najlepsze okładki roku wybierali tradycyjnie internauci, natomiast najlepsze oprawy graficzne wybierało jury, składające się z 34 osób, na różne sposoby związanych z muzyką. Jurorów przedstawiałem Ci we wpisie zapowiadającym konkurs, a ich pełną listę znajdziesz tutaj. W tegorocznej odsłonie Cover awArts 2018 na najlepszą okładkę roku oddano 40 000 głosów!

Podobnie jak w zeszłym roku, przedstawię Ci trzy okładki, które zebrały najwięcej głosów internautów, trzy oprawy graficzne nagrodzone przez jury i moje trzy ulubione okładki minionego roku. Pełne wyniki konkursu możesz znaleźć na stronie decybele dizajnu.

3. Suwal – Forma

Suwal – Forma

Autorka: Beata Barrakuz Śliwinska

Barrakuz w świecie okładek jest obecna już od kilku dobrych lat, jednak dotąd jej okładki w konkursie znajdowały się poza podium, na które w tym roku w pełni zasłużyła. Projekt dla Suwala był o tyle ciekawym wyzwaniem, że każdy z utworów tej 12-minutowej EPki został opatrzony osobnym projektem graficznym. Dostajemy więc cztery surrealistyczne kolaże, które stwarzają wrażenie trójwymiarowości.

2. JANKA – Krzyżacy

JANKA – Krzyżacy

Autorzy: SEIKON, Alka Murat

Parę lat temu grupa polskich streetartowców ruszyła na ekspedycję. Na wieś, na prowincję, na tereny dotąd niezagospodarowane przez sztukę “miejską”. Widocznym efektem podróży i spotkań z miejscowymi są dziesiątki rozsianych po Polsce „Rurali”. Powstała też dokumentacja filmowa podróży, a jedno ze zdjęć Alki Murat z pracami Seikona trafiło na okładkę epki JANKI.

1. Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy

 1 Dawid Podsiadło Małomiasteczkowy

Autorzy: Bartek Walczuk, Jacek Kołodziejski

To jest opis zwycięskiego projektu szóstej (6.) edycji Cover awArts, czyli okładki trzeciego (3.) albumu Dawida Podsiadło pt. „Małomiasteczkowy”, który zawiera 10 piosenek napisanych i zaśpiewanych (przez Dawida) po polsku*. Na okładce widoczny jest portret uśmiechniętego młodzieńca, tyłem do widza, wykonany przez Jacka Kołodziejskiego (SHOOTME Visual Artists) oraz blok zielonego tekstu, będący elementem oprawy albumu, którą zaprojektował Bartłomiej Walczuk (czyli Mr. Osom). Redaktorzy serwisu (tj. Decybele Dizajnu), zauważają, że róż, podobnie jak w roku ubiegłym, okazuje się być receptą na sukces.

*) autorom zależało, by to wybrzmiało

Cover awArts 2018: oprawy graficzne

W wielu wydawnictwach muzycznych cover to jedynie początek. Jako że trudno oceniać książkę oprawę graficzną po okładce, to zrozumiałe wydaje się podzielenie głosowania. Na okładkę głosują internauci, którym do oceny wystarczy obrazek, a oprawę graficzną ocenia jury, które ma okazję płyty wziąć w dłonie. 

3. Siksa – Stabat Mater Dolorosa

Siksa – Stabat Mater Dolorosa

Autorka: Vera King

Oprawa płyty Stabat Mater Dolorosa nie została stworzona, żeby się podobać. Uderza z równą siłą, jak i jej zawartość. SIKSA to nie jest zespół muzyczny, a projekt multimedialny z pogranicza wielu sztuk. Teksty-manifesty funkcjonują i bez basowego noizu w tle, a wkładka, co nietypowe, zawiera ich tłumaczenia na angielski i rosyjski. Wydanie dostępne było w trzech kolorach winyla.

2. Fisz Emade Tworzywo – Numer 1

2. Fisz Emade Tworzywo – Numer 1

Autorzy: Tomek Domański, Mikołaj Olizar-Zakrzewski

Jak zdobyć Lambo? Można na nie zarobić w sposób mniej lub bardziej uczciwy. W latach 90. można też było je znaleźć na obrazku dodanym do gumy Turbo. Teraz model (do samodzielnego montażu z użyciem nożyczek i kleju) można nabyć wraz z boksem Numer 1. Są też naklejki. W sam raz, żeby przykleić je na szafkę nad biurkiem, albo puścić w handel z kolegami. Srebrne Lamborghini zajechało po srebrny puchar za oprawę.

1. PRO8L3M – Hack3d by Gh05T 2.0

PRO8L3M – Hack3d by Gh05T 2.0

Autor: Bartek Walczuk

Mr. Osom zgarnia pełną pulę. Dwie wygrane, obie odniesione ze znaczącą przewagą. Oprawa winyla Hack3d by Gh05T 2.0, podobnie jak tytuł, nawiązuje do wrzutek pozostawianych przez hakerów na zaatakowanych stronach. Surowość grafiki kontrastuje z bogactwem technik uszlachetniania wykorzystanych przy wydaniu winylowym – ilustracje przetworzone na ASCII wykonane są hot stampem, a koperta pokryta jest matową folią soft-touch. Transparentny neonowy winyl nawiązuje do obwoluty wersji CD wydanej rok wcześniej.


Wyniki konkursu Cover awArts w poprzednich latach:

COVERawARTS 2017: Taco obronił tytuł

COVERawARTS 2016: Asfalt trzyma się mocno

COVERawARTS 2015: Forin bierze wszystko


Cover awArts 2018: moje ulubione okładki

Mało znany fakt: Żadna z wybranych przeze mnie w tym roku okładek nie weszła do pierwszej piętnastki rankingu internautów. Nie jest tak, że nic mi się tam nie podobało, bo na 7. miejscu znalazła się bardzo ciekawa okładka Endy Yden GTFO!, a na 4. świetny koncepcyjnie The Band of Endless Noise. Prawdziwe perełki kryły się jednak niżej.

3. Kamil Pivot – Tato Hemingway

3. Kamil Pivot – Tato Hemingway

Autorzy: Jacek Walesiak, Tadzio Sosnowski

W zeszłym roku trzecie miejsce w moim zestawieniu zajęła Guova. Dziś kolejny odcinek twitterowo-futbolowej protekcji. Miejsce trzecie dla okładki płyty Kamila Pivota Tato Hemingway. Płyta w dużej mierze dotyka tematów ojcostwa, więc świetnym pomysłem było oddanie przestrzeni oprawy graficznej 6-letniemu synowi Kamila – Tadziowi. Wspomaga go Jacek Walesiak, znany choćby z okładki zeszłorocznej płyty Pjusa. Całość wyszła spójnie i nietypowo, a to dopiero początek. Jeszcze fajniej jest na edycji winylowej, gdzie możesz wcielić się w rolę Jacka i sam porozkładać rysunki i tracklistę po pustej przestrzeni płyty.

2. Tim Daisy / Macio Moretti – Chuma Chuma

2. Tim Daisy / Macio Moretti – Chuma Chuma

Autor: Paweł Ryżko

Lubię okładki nieoczywiste. Taka jest z pewnością okładka albumu Tima Daisy i Macio Morettiego Chuma Chuma, której bliżej do obrazów niż okładek płyt. Część albumu powstawała w warszawskim Domu Kereta, czyli słynnym najwęższym budynku w okolicy, stąd pewien architektoniczny sznyt. Jeżeli dodamy do tego bardzo przyjemną kolorystykę, wyjdzie nam okładka, na którą chce się patrzeć.

1. Lao Che – Wiedza o Społeczeństwie

1. Lao Che – Wiedza o Społeczeństwie

Autor: Paweł Ryżko

Miejsce pierwsze i znów Paweł Ryżko. Płyta, jak sama nazwa wskazuje, podejmuje wiele tematów społecznych, a obrazuje ją prosta okładka, która zawiera jednak sporo ukrytych symboli. Przy dobrym przyjrzeniu się dostrzeżemy Victorię Solidarności, drut kolczasty czy polską flagę. Wszystko w odważnych kolorach i bliskiej mi stylistyce, znanej raczej z plakatów. Internauci nie podzielili mojego zachwytu i Lao Che, w zestawieniu zajęło dopiero 16 miejsce.

Poprzednie zestawienia były dość przewidywalne. Na początku wszystko, co się dało, zgarniał Forin, później ranking zdominował Taco Hemingway. W czołówce Cover awArts 2018 zabrakło Forina, a płyta Taco z Quebonafide uplasowała się zaledwie na 6 miejscu. Stąd tytułowy powiew świeżości. Największym wygranym Cover awArts 2018 jest z pewnością Bartek Walczuk, którego prace wygrały obie kategorie. U mnie na dwóch pierwszych miejscach uplasował się Paweł Ryżko, co było dla mnie małym zaskoczeniem. Przypominam, że cały ranking możesz znaleźć na stronie Decybele Dizajnu.

A Tobie, które okładki w minionym roku podobały się najbardziej? Zgadzasz się bardziej z moim wyborem czy wyborem internautów?