O raporcie
Raport o branży UX i Product Design 2018 to już piąta edycja raportu z badania tej branży w Polsce. W tym roku autorzy zdecydowali się na premierę raportu podczas ponad dwugodzinnej transmisji live na Youtubie. Ja miałem już okazję zapoznać się z niektórymi danymi zawartymi w raporcie, podczas wystąpienia Tomasza na listopadowym WUD Trójmiasto 2018. Już kilka wybranych wyników badań zaostrzyło mi apetyt na tegoroczny raport.
O autorach
Autorami badań i raportu są Iga Mościchowska, UX designer i researcher, wykładowca i szkoleniowiec, założycielka wrocławskiego studia Witflow, autorka książki Badania jako Podstawa Projektowania User Experience, Joanna Rutkowska, design researcher i wykładowca oraz Tomasz Skórski, założyciel UXLabs, autor podcastu „Nie tylko design”, wykładowca i ekspert UX. Tak zestawiona grupa autorów może gwarantować, że badania będą przeprowadzone rzetelnie, a organizatorzy posiadają wystarczające podstawy merytoryczne.
Branża UX i Product Design w Polsce w 2018 – najciekawsze dane
W tym roku raport powstał w oparciu o badanie ankietowe (CAWI) na próbie ponad pół tysiąca osób (n=503), co stanowi znaczącą część społeczności branży user experience, więc można z niego wyciągać wiarygodne wnioski. Badanie zrealizowano w dniach 17 września – 5 października 2018 roku.
Interesująco robi się już na samym początku, gdy przyglądamy się demografii. Od dwóch edycji to kobiety przeważają wśród badanych, choć dysproporcje nie są wysokie (52% kobiet do 45% mężczyzn). Średni wiek to natomiast pracownika w naszej branży to 31 lat, co mnie cieszy, gdyż dalej jestem pod kreską, niewiele, ale dalej pod. Średni wiek pracowników branży user experience jest najniższy spośród szeroko rozumianej branży IT. Ponad 40% specjalistów UX mieszka w Warszawie. Mocnymi punktami na mapie są także Wrocław, Kraków, Poznań i Trójmiasto.
Bardzo ciekawym, choć mocno niepokojącym wnioskiem z badań jest to, że polscy UX i Product Designerzy wydają bardzo mało środków na edukację. Co piąty przedstawiciel branży nie wydaje na swoją edukację ani złotówki. Jedynie ledwo ponad połowa projektantów wydaje na edukację ponad 1000 złotych rocznie. To naprawdę niewiele zważając na to, że kupując dwie książki i jadąc na jedną dobrą konferencję (np. UX Poland), już przekraczamy tę kwotę. Szokujące jest to, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że UX to taka branża, gdzie człowiek powinien uczyć się cały czas.
Teraz nadszedł właśnie czas na to, co Polacy lubią najbardziej – zarobki. Patrzenie innym w portfel to nasz sport narodowy, więc czas przyjrzeć się zarobkom przedstawicieli branży User Experience. Średnie wynagrodzenie w branży to aż 7 254zł (mediana 6500zł). Dla porównania: przeciętne wynagrodzenie według danych GUS w Polsce w sektorze przedsiębiorstw wyniosło w 2018 roku 3 042 zł. Z kolei mediana zarobków specjalistów z obszaru IT (według raportu Sedlak&Sedlak za rok 2017) wynosi 5 300 zł. Można więc powiedzieć, że zarobki w branży są dobre bądź nawet bardzo dobre. Niepokoi natomiast fakt, że kobiety średnio zarabiają o 2 300 zł mniej niż mężczyźni, a różnica median wynosi aż 2 000 zł.
Po raz pierwszy od początku istnienia badań i raportów zmienił się lider, jeżeli chodzi o narzędzia do projektowania. W edycji 2018 Sketch zastąpił na pierwszym miejscu rankingu najpopularniejszych narzędzi do projektowania jego wieloletniego lidera Axure RP. Wśród narzędzi wspierających projektowanie króluje InVision, daleko przez Zeplinem. W kategorii badanie i analiza najpopularniejsze są dwa narzędzia – Google Analytics i Hotjar. Jeżeli chodzi o narzędzia wykorzystywane do komunikacji i zarządzania, najczęściej wskazywano Jirę. Za nią znalazł się Slack oraz inne narzędzia Atlassiana Trello i Confluence. Narzędzia wykorzystywane przez polskich projektantów nie różnią się znacząco od standardów światowych. Wyniki badania polskiego rynku pokrywają się praktycznie ze światowym badaniem organizowanym przez portal UXtools.co.
User Experience jest tematem dość szerokim, więc i liczba różnych stanowisk, na których pracują badani, jest duża. Najpopularniejszym stanowiskiem był Projektant User Experience, za nim plasują się UI/UX Designer, menedżer UX / lider zespołu oraz UX researcher/Badacz UX. Co ciekawe, badanie kierowane jest do UX Designerów i Product Designerów, a za tych ostatnich uważa się jedynie 7% badanych. Szerokie spektrum stanowisk odzwierciedlone jest także w najczęściej wykonywanych czynnościach. Zdecydowanie króluje tu jednak projektowanie makiet, które nie jest główną czynnością jedynie dla badaczy UX i menadżerów. Duża ilość różnych aktywności, które możemy podejmować, pracując w branży UX, przekłada się także na mnogość metod i technik wykorzystywanych przez uczestników badania.
Podsumowując badania Igi, Joanny i Tomasza są bardzo ciekawe. Możemy dowiedzieć się z nich naprawdę dużo o kondycji branży. Mogą one być inspirujące zarówno dla młodych osób, które dopiero zaczynają lub zaczną przygodę z UX, jak i dla starych wyjadaczy, którzy mogą porównać zarówno swój warsztat, jak i zarobki, z koleżankami i kolegami z branży. Cały Raport UX i Product Design w Polsce 2018 możesz pobrać za darmo stąd.
Źródło: Mościchowska, I., Rutkowska, J., Skórski, T. (2018). User Experience i Product Design w Polsce 2018. Vol. 5, 1-50.
[…] kierowniczych zarabiają również mniej niż mężczyźni. Zjawisko to obrazuje np. raport User Experience i Product Design w Polsce 2018 o branży UX w Polsce. Jego autorzy podkreślają, że im poważniejsza rola i doświadczenie, tym […]