Design Patronat Top UX Wydarzenia

User Conf 2019: Relacja

User Conf 2019 relacja
User Conf to nowe wydarzenie na mapie polskich konferencji związanych z designem. Wrocławska konferencja chciała wyróżnić się spośród podobnych eventów tym, że tworzona jest od użytkowników dla użytkowników. Jak wypadła pierwsza odsłona tego eventu? Tego dowiesz się z tego wpisu.

User Conf 2019 to pierwsza odsłona wrocławskiej konferencji, przygotowanej przez agencję Thinkle. User Conf 2019 to także pierwsza konferencja, którą swoim patronatem objął Design Alley. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego WUD Trójmiasto, gdy większość osób biorących udział w User Conf 2019, jest teraz na imprezie integracyjnej, ja spełniam swój redaktorski obowiązek i dostarczam Ci relację z tej konferencji.

User Conf 2019

Zgodnie z tym, co mówiły we wstępie organizatorki, przygotowania do konferencji rozpoczęły się w październiku. Prace nad User Conf 2019 trwały więc ponad pół roku. W tym czasie organizatorzy przeprowadzili szereg działań, mających na celu poznanie potrzeb osób potencjalnie zainteresowanych konferencją.

Konferencja User Conf jest dość rozległa tematycznie. W związku z tym postanowiono podzielić cały event na dwie ścieżki. Pierwsza z nich poruszała takie tematy jak Design Thinking, Service Design, Customer Experience, Employer Branding, VR oraz FinTech. Druga składa się z następujących obszarów: UX Design, Project Management, Smart City oraz Data Driven Design. Mnie początkowo wydawało się, że zdecydowanie bliżej mi do drugiej ścieżki. Gdy opublikowano ostateczną agendę, okazało się, że interesują mnie wystąpienia i warsztaty, znajdujące się zarówno w ścieżce pierwszej, jak i drugiej. O ile same prelekcje to nie problem, bo rezygnując z warsztatów, można bez problemu obejrzeć wszystkie prelekcje, o tyle warsztaty i zapisy na nie, były już ściśle powiązane z wybranymi ścieżkami.

Podczas User Conf 2019 mieliśmy okazję wziąć udział w trzech typach aktywności. Były to prelekcje, warsztaty i debaty. Dla wygody czytelnika podzieliłem wrażenia z tej konferencji na dwa bloki, pierwszy to warsztaty, a drugi to część konferencyjna, w której podsumowałem zarówno prelekcje, jak i debaty.

Warsztaty

W pierwszym dniu konferencji postawiłem na prelekcje, więc niewiele mogę powiedzieć o warsztatach. Ta decyzja podyktowana była trochę faktem, że tematy brandingu czy mikrointerakcji są mi na tyle bliskie, że wolałem poświęcić swój czas na inne zagadnienia. W pierwszym dniu warsztatów porsuszano także takie tematy jak Customer Journey Map, strategii UX czy Digital Transformation.

Drugi dzień warsztatów rozpocząłem z Anią Nowacką, Tomaszem Szeligowskim i Bartoszem Kuprianowiczem, którzy przygotowali dla nas warsztat Design System jako minimalizator ryzyka biznesowego. W ramach warsztatu poznaliśmy trochę teorii, na temat Design Systemów, a także zaprojektowaliśmy aplikacje mobilne, dla trzech różnych tematów: stream portalu społecznościowego dla starszych, konfigurator wycieczek oraz agregator transportu miejskiego, by potem przeprojektować je, na podstawie Material Designu. Prowadzący udowadniali, że korzystanie z design systemów pozwala na spore oszczędności, zarówno na czasie, jak i pieniądzach. W tym samym czasie można było skorzystać z warsztatu Marka Kicha o wzajemnym zrozumieniu w agile. Drugim warsztatem, na którym byłem w tym dniu, był warsztat prowadzony przez Joannę Bolechowską z FilmWebu – Testami AB przez Galaktykę. Zaczynając od podstaw. Podczas warsztatu mieliśmy okazję zaprojektować kilka testów AB na przykładzie serwisu Filmweb, by potem zestawić nasze pomysły z realnymi testami oraz ich wynikami. Bardzo podobał mi się ten warsztat, bo prowadząca pokazała konkretne testy, których efekty oglądamy teraz w witrynie. W tym samym czasie Julia Falkowska prowadziła warsztat o wszystko mówiącym tytule Co, jak i z kim badać? W ścieżce pierwszej natomiast odbyły się warsztaty z zakresu employer brandingu, design thinking czy product designu.

Część konferencyjna

Częścią konferencyjną nazwałem prelekcje i debaty. Obie te formy aktywności były, podobnie jak warsztaty, podzielone na dwie ścieżki. Całe User Conf 2019 i ścieżkę pierwszą rozpoczęła prelekcja Joanny Gancarczyk, która mówiła o prowadzenie warsztatu z klientem. Prelegentka, poza dużą dawką wiedzy, przekazała mnóstwo energii, co było szczególnie ważne na początku konferencji. Chwilę później na scenę wyszedł Mariusz Pełechaty z prelekcją na temat chatbotów. Prelegent przekonywał, że ludzie nie mają problemu z rozmową z botem, a wdrożenie go może pozwolić na oszczędzenie 30-70% pracy biurom obsługi klienta. Mieliśmy okazję także z bliska przyjrzeć się kejsom chatbotów wrocławskiego portu lotniczego, 4funtv, Onetu czy Semilaca. Kolejnym prelegentem, otwierającym część konferencyjną dla ścieżki drugiej, był Marcin Sikorski, mówiący o Internecie Rzeczy. Prelegent ten nas trochę przestraszył, udowadniając, że nie jesteśmy bezpieczni w sieci. Dodatkowo przybliżył nam to, jak swoich mieszkańców inwigilują Chiny, które jako pierwsze wprowadziły między innymi rating swoich obywateli. Drugim prelegentem w drugiej ścieżce była Karolina Bielawska, która opowiadała o tym, jak pisać reklamy, w czasach gdy mamy jedynie 2 sekundy na uchwycenie uwagi odbiorcy. Trzecim prelegentem pierwszego bloku był Paweł Koperdowski z Domodi, który w swoim debiucie konferencyjnym, mówił o testach AB. Mimo braku doświadczenia prelegenta była to jedna z lepszych prelekcji pierwszego dnia. Drugi blok w pierwszej ścieżce rozpoczęła Lena Shybaieva, z prelekcją na temat wykorzystania User-Generated Content w marketingu i Employer Brandingu. Prezentacja ta udowodniła mi, jak mało wiem z dziedzin, które wydają mi się bliskie. Chwilę po niej scenę przejęła Justyna Turek, która przedstawiła Design Safari, które jest nie tylko narzędziem, ale też wymusza pewną kulturę pracy. Po tej prezentacji rozwinęła się burzliwa dyskusja, na temat różnic między Design Safari a innymi metodami badawczymi. Od Justyny nauczyłem się też, że skarpetka może być idealnym pojemnikiem na… ryż. Wojciech Maznas z Credit Suiss opowiadał natomiast, jak wprowadzano rebranding w organizacji posiadającej 47 000 pracowników. To była ostatnia prelekcja w ścieżce pierwszej. W ścieżce drugiej czekały nas jeszcze trzy wystąpienia. Rozpoczął je Arkadiusz Terpiłowski CEO & Founder Erly, który przekonywał, że bez kapitału da się zrobić ankietę, którą pokochają tysiące. Prelegent, na przykładzie ankiety przeprowadzonej przez siebie, przy okazji startu swojego biznesu, przedstawił wiele wskazówek, jak taką ankietę stworzyć i jak dotrzeć do potencjalnych respondentów oraz przekonać ich do poświęcenia swojego czasu. Kolejną prelegentką była Katarzyna Cieslinska z Ryanair, która z perspektywy scrum mastera, opowiedziała o wprowadzeniu nowej funkcji – Trip Plannera. Bardzo ciekawe kulisy pracy zespołów, prelegentka ubarwiła kreatywnym wykorzystaniem flipcharta, jako uzupełnienia wyświetlanej prezentacji. Ostatnią prelekcją dnia było wystąpienie Aleksandry Rzewuskiej, która mówiła, co robimy nie tak, w badaniach z użytkownikami. Późna pora i natłok treści nie pomogły niestety w przyswojeniu tego, bardzo ciekawego tematu.

W drugim dniu konferencji postawiłem bardziej na warsztaty, kosztem prelekcji, jednak mogę podzielić się z Tobą wrażeniami z sześciu wystąpień z drugiej ścieżki. Pierwszą prelekcją, którą miałem okazję obejrzeć, było wystąpienie Grzegorza Rogozińskiego, który prezentował case study customowego wdrożenia dla e-sklepu opartego na silniku WooCommerce. Prelegent podzielił się ze słuchaczami między innymi cennymi radami dotyczącymi nieoczywistych ról, które może pełnić sklep online. Zaraz po nim na scenie pojawił się Piotr Sałata, z case study narzędzia do zarządzania długiem, stworzonego przez firmę Kruk. Piotr poza opisem podjętych działań podzielił się z uczestnikami konferencji twardymi liczbami obrazującymi efekty zmian. Trzecią prelekcją w drugiej ścieżce było wystąpienie Bartka Jagniątkowskiego, który mówił o etosie w pracy projektanta. Zainteresowanym tą tematyką polecam książkę Adriana Shaughnessy’ego, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy. Szymon Sikorski przedstawił uczestnikom konferencji ideę Smart City, jednocześnie przybliżając, dlaczego nie potrafi się ona przebić ponad konferencje technologiczne. Przedostatnim prelegentem User Conf 2019 był Łukasz Bałdyga, który na własnym przykładzie udowadniał, że projektant UX może pracować zdalnie. Przy okazji tej prezentacji pojawiły się spore problemy techniczne, jednak Łukasz sobie z nimi świetnie poradził. Wystąpienie to wzbudziło też duże emocje i prelegent jeszcze długo dyskutował o pracy zdalnej w kuluarach. Ostatnią prelekcją User Conf 2019 było wystąpienie Marcina Kindermana, szefa działu UI/UX w Deloitte, który szczegółowo opisywał proces stworzenia strategii UX aplikacji mobilnej dla jednego z banków w Meksyku. Mieliśmy okazję dowiedzieć się sporo o kulisach tej egzotycznej współpracy oraz specyfice Meksyku i innych rynków. W drugim dniu konferencji zdecydowałem się pójść na warsztaty, o których pisałem wyżej, więc musiałem zrezygnować z odbywających się w tym czasie prelekcji. Żałuję, że ominęły mnie wystąpienia związane z service designem czy design thinking, ale niestety taka jest specyfika konferencji, w której jest więcej niż jedna ścieżka.

Debaty odbywały się drugiego dnia konferencji. Ich tematami były Zdemaskuj potrzebę i Problemy w projektach. Te dość ogólne tematy, uszczegóławiane były pytaniami od moderatora. Dobór wyrazistych postaci, reprezentujących różne zawody, sprawił, że dyskusje te były ciekawe i nieszablonowe. Moim zdaniem tego typu format ubarwił tę konferencję i warto go powtórzyć za rok.

Podsumowanie User Conf 2019

Podsumowanie warto rozpocząć od kwestii logistycznych. Cała konferencja odbywała się w Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin we Wrocławiu. Samo miejsce sprawdziło się super jako arena do dwóch dni dyskusji o szeroko pojętym projektowaniu usług i produktów. Obawiam się jedynie, że w tym roku osiągnęliśmy maksymalną pojemność tego miejsca. Jeżeli organizatorzy w przyszłym roku będą chcieli rozwinąć event, tak by przyciągnął on więcej zainteresowanych, to niestety szukać trzeba będzie nowego miejsca. Organizatorzy uniknęli błędów, które przydarzają się na wielu konferencjach, organizowanych po raz pierwszy. Nie było dramatycznych opóźnień, mimo że niektórym prelegentom zdarzyło się przekroczyć, przeznaczony dla nich czas, nie zdarzyły się typowo sprzedażowe wystąpienia, no i catering był całkiem spoko. No może trochę go czasem brakowało. Nie obyło się bez kilku problemów technicznych, ale to zdarza się też na większych konferencjach.

Jeżeli chodzi o kwestie merytoryczne, to nie mam się do czego przyczepić. Klasycznie były dość spore różnice, jeżeli chodzi o próg wejścia w prelekcjach, ale tego chyba już nie da się uniknąć. Dwie ścieżki oraz kilka warsztatów do wyboru sprawiło, że każdy znalazł tu coś dla siebie. Z drugiej strony zawsze jest mi strasznie żal, gdy w jednym momencie dzieją się dwa wydarzenia, które mnie interesują. Co wyniosłem z konferencji? Z pewnością wiele pomysłów na zmiany w mojej pracy i w organizacji, w której pracuję. Poznałem też kilka nowych narzędzi, które będę chciał sprawdzić.

User Conf 2019 to pierwsza konferencja, którą objąłem patronatem. W związku z tym miałem trochę więcej obowiązków, niż gdybym przyjechał do Wrocławia jako zwykły uczestnik. Dla Ciebie to dobrze, bo masz okazję przeczytać ten wpis i obejrzeć najgorszą relację zdjęciową, na blogowym profilu instagramowym. Dla mnie było to natomiast spore wyzwanie, z którego wydaje mi się, że wyszedłem obronną ręką. Mam nadzieję, że za rok znów pojawię się we Wrocławiu, na User Conf 2020, a Tobie tę konferencję serdecznie polecam.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze