To moje pierwsze World Usability Day, po przeprowadzce do Gdańska więc byłem bardzo ciekawy, jak ta impreza wygląda w Trójmieście.
World Usability Days
World Usability Days to cykl wydarzeń, organizowanych na całym świecie, z okazji przypadającego w listopadzie dnia użyteczności. W Polsce imprezy z cyklu World Usability Day organizowane są między innymi w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie czy właśnie w Trójmieście. Zawsze łączy je jeden temat przewodni. Tematem tegorocznego World Usability Day jest „DESIGN FOR GOOD OR EVIL”.
WUD Trójmiasto
WUD Trójmiasto 2018 to już szósta edycja bezpłatnej konferencji dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką użyteczności i User Experience. Co roku bierze w niej udział około 250-300 osób, nie tylko z Gdyni lub Gdańska, ale także z innych miast Polski. Impreza kierowana jest do wszystkich zainteresowanych UX i usability. Niezależnie od tego, czy pracują przy tworzeniu produktów i usług, jako projektant UX czy są studentami. Organizatorzy zapewniają, że niezależnie od poziomu posiadanej wiedzy każdy znajdzie tu coś dla siebie.
WUD Trójmiasto 2018
W tym roku konferencja World Usability Day Trójmiasto odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Całość podzielono na trzy bloki. Na początku dnia odbyły się warsztaty, natomiast część konferencyjną rozdzielono na dwie części: case studies i inspiracje. Całość złożyła się na dzień pełen praktycznej wiedzy i inspiracji o User Experience i użyteczności.
Warsztaty
W pierwszej części dnia odbyły się cztery równoległe warsztaty. Kamil Łukasiewicz z Polska Press Internet przeprowadzał uczestników przez uproszczony proces powstawania aplikacji mobilnych. Ewa Piórko, content writerka i tłumaczka, zaprosiła na warsztat pisania tekstów na strony i do aplikacji. Agnieszka Wilke i Paweł Walczak opowiedzieli i pokazali w praktyce narzędzia do ewaluacji emocji, które potrafią dużo wnieść do procesu projektowania. Marta Mielcarek natomiast postawiła przed uczestnikami swojego warsztatu spore wyzwanie, polegające na dowiezieniu makiet, opartych o wytyczne klienta, w trzy godziny. Szalony pomysł prowadzącego warsztaty? Nie, raczej codzienność dla projektantów w agencjach i korporacjach. Ja sam nie miałem okazji brać udziału w żadnym z warsztatów, jednak bazując na opiniach uczestników i moich doświadczeniach z prowadzącymi, a większość miałem już okazję poznać, mogę napisać, że warsztaty trzymały poziom. Warto to docenić, zwłaszcza że ciężko jest prowadzić tego typu warsztaty, gdy grupa docelowa jest tak szeroka i ma tak różną wiedzę i umiejętności.
Część konferencyjna
Po przerwie rozpoczęła się część konferencyjna, podzielona na dwa bloki. Pierwszym była część poświęcona case studies, którą rozpoczął Igor Farafonow świetną prezentacją „Szarlatani UX – o zgubnej roli projektantów”. Igor, na konferencji poświęconej UX, na której większość osób była związana z tą branżą, nie bał się włożyć kija w mrowisko i mówić o największych grzechach projektantów UX oraz organizacji ich zatrudniających. Ostrzegał, aby nie wchodzić w buty innych oraz by korzystać z takich narzędzi jak design thinking, design sprint czy w końcu agile z należytą rozwagą, nie traktując ich jako rozwiązanie wszystkich problemów. Uczulał, że z person, by były skuteczne, powinny korzystać całe firmy, a nie tylko działy UX. W końcu postawił dość zaskakującą tezę, że UX jest tworem sztucznym. Wszystko w trochę ponad 17 minut, na 63 slajdach (jak sam mówi, musiał jeszcze 20 wyciąć), Kolejnym prelegentem Aga Osytek z prezentacją „Projektowanie z szacunkiem – jak dobre intencje przełożyć na dobre efekty”. Aga, która na co dzień pracuje w Deaf Respect – Agencji badawczo-marketingowej Głuchych, mówiła o projektowaniu dla osób posiadających inną percepcję. Prelegentka zwracała uwagę na to, byśmy podczas projektowania pamiętali o ludziach innych od nas. Opowiadała też o błędach, które popełniała zaczynając pracę z osobami głuchymi. Ostatnią w pierwszej części bloku case studies prezentacją było wystąpienie Wojtka Aleksandra z GetResponse, który mówił o komunikacji z użytkownikami w produkcie maketingowym. Wojtek mówił o wyzwaniach i problemach, które napotkał na swojej drodze, gdy miał za zadanie stworzenie spójnego i klarownego systemu komunikacji z użytkownikami, z których większość jest cyfrowymi dzikusami. A to wszystko w niełatwym produkcie, którego większość klientów chce zarobić milion w tydzień.
Po przerwie, podczas której mogliśmy raczyć się przekąskami, ciastami i napojami, przygotowanymi przez organizatorów oraz poznawać nowych ludzi, bądź pielęgnować stare znajomości, nastąpiła druga część bloku case studies. Rozpoczęli ją Sabrina Staniewska i Michał Jeska, zawodowo związani z firmą farmaceutyczną Roche, gdzie współtworzą dział R&D. Właśnie o jego tworzeniu oraz inkubowaniu nowych technologii mówili w swoim wystąpieniu. Przedstawili również canvas, który stworzyli, a który pomaga w projektowaniu i wdrażaniu wartościowych technologii. Kolejnym prelegentem, który występował na scenie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego był Michał Olszewski, na co dzień UX Team Leader w Allegro. Michał opowiadał o dark patternach i tym, co różni je od zwykłego kłamstwa. Dostaliśmy też trochę mięsa, w postaci nie do końca dobrych dla użytkownika rozwiązań, stosowanych w przeszłości przez Allegro. Wystąpienie okraszone było sporą dawką humoru i zostało przyjęte bardzo ciepło przez gdyńską publikę. Ostatnim wystąpieniem w drugiej, a zarazem ostatniej poświęconej case studies, części konferencji była prelekcja Pauliny Walkowiak, CEO w cux.io, która mówiła o empatii i znajomości swojego użytkownika, na przykładzie… PornHuba. Przyzwyczaiłem się już do pojawiania się tej firmy na konferencjach, w kontekście świetnego marketingu, tym razem jednak prelegentka przytaczała przykład firmy jako zyskującej przewagę na rynku dzięki rozwijaniu produktu na podstawie data-driven decisions.
Trzecią odsłoną, konferencyjnej części WUD Trójmiasto 2018, była ta poświęcona szeroko rozumianym inspiracjom. Rozpoczął ją Tomasz Skórski raportem z Badania dojrzałości branży UX w Polsce. Badania realizowane są w Polsce od 2012 roku i z każdym rokiem rośnie liczba osób biorących w nich udział. Prelegent przedstawił wybrane, najciekawsze bądź najbardziej zaskakujące wyniki. Z badania wynika, że branża się starzeje, jednak dalej jest jedną z najmłodszych w ramach tak zwanych zawodów kreatywnych. Niepokojąca jest dysproporcja między zarobkami mężczyzn i kobiet oraz to, że osoby pracujące w branży UX bardzo niechętnie inwestują w swój rozwój. Kolejnym prelegentem był Adam Michalski, założyciel WUD Trójmiasto, który porównywał kiepskie produkty do kiepskich… randek. Muszę przyznać, że zupełnie nie trafiła do mnie ta prelekcja, być może dlatego, że mimo doświadczenia w badaniach to żaden ze mnie projektant UX. Konferencję swoim wystąpieniem zamknął Tomasz Marciniak, aktor, improwizator, który rozruszał publikę i na przykładzie teatru inspirowanego opowiadał o pobudzaniu kreatywności i czego unikać, by jej nie zabijać.
Podsumowanie WUD Trójmiasto 2018
WUD Trójmiasto 2018 to konferencja, na której z pewnością każdy znalazł coś dla siebie. Mnie najbardziej swoim wystąpieniem kupił Igor Farafonow, jednak z praktycznie każdego wystąpienia mogłem wyciągnąć coś dla siebie, zarówno w kwestiach zawodowych, jak i tych życiowych. Mimo bezpłatnego charakteru eventu, nie odstaje on z pewnością od swoich płatnych odpowiedników. Zdecydowanie nie żałuję, że poświęciłem swoją sobotę na uczestnictwo w WUD Trójmiasto 2018 i z pewnością będę chciał pojawić się tu za rok. A przecież najważniejsza część konferencji, impreza integracyjna, jeszcze przed nami!