Nowy artykuł miał traktować o logo drużyn sportowych, jednak na blogu ostatnio było tyle sportu, że zdecydowałem, że dam Ci odetchnąć.
Polak Potrafi Projektować – o serii raz jeszcze
Od poprzedniego wpisu minęły ponad dwa lata, więc wypada przypomnieć założenia tej serii. Jak pisałem w pierwszym wpisie, wiele blogów i portali publikuje najlepsze prace polskich projektantów, jednak zawsze brakowało mi ujęcia ich w ramach tematycznych. Polak Potrafi Projektować to seria wpisów, w których będę wybierał najciekawsze projekty rodzimych grafików, przyporządkowane do szerszych lub węższych kategorii. W każdym z wpisów wybiorę po siedem projektów, niewykluczone więc, że zdarzy się tak, że dana kategoria pojawi się na blogu kilkukrotnie.
Polak Potrafi Projektować – najlepsze polskie okładki płyt
Miały być sportowe znaki, a są okładki płyt. To kolejny bliski mi temat, choć sam w życiu zaprojektowałem chyba z trzy i niekoniecznie chciałbym się teraz nimi chwalić. O okładkach pisałem sporo na blogu, przy okazji podsumowań konkursu Cover awArts 2018, 2017, 2016 i 2015. Zapraszam Cię do przejrzenia tamtych wpisów, bo sporo jest tam ładnych rzeczy.
Judas Priest „British Steel” – Rosław Szaybo
Z wielkim smutkiem przyjąłem w maju wiadomość o śmierci Rosława Szaybo, plakacisty, twórcy okładek, grafika. Ten legendarny projektant w 1961 roku ukończył warszawskie ASP w pracowni malarstwa u Wojciecha Fangora i plakatu u Henryka Tomaszewskiego. Od 1972 do 1988 pracował na stanowisku dyrektora artystycznego w firmie fonograficznej CBS Records Great Britain, dla której zaprojektował ok. 2000 okładek płyt (na okładkach CBS podpisywany jako Roslav Szaybo). Projektował m.in. dla Milesa Davisa, Eltona Johna, Judas Priest, Santany, Janis Joplin, The Clash czy Czesława Niemena. Ja, nie tylko z sympatii do pewnego sektora na jednym z warszawskich stadionów, wybrałem dziś okładkę płyty „British Steel”, zespołu Judas Preist, któremu zresztą Pan Rosław zaprojektował również logo. Tak naprawdę w tym miejscu równie dobrze mogła znaleźć się genialna okładka dla Santany do płyty „Carnival” czy okładka wydawnictwa „The Clash” zespołu o tej samej nazwie. Jak bym się uparł, to całe to zestawienie mógłbym wypełnić pracami Szaybo. A przecież artysta stworzył również, wraz z Markiem Karewiczem okładkę kultowej płyty „Astigmatic” Krzysztofa Komedy.
Breakout „Blues” – Marek Karewicz
Jak jesteśmy już przy Marku Karewiczu, to warto napisać kilka słów o tym legendarnym fotografie, który zajmował się także projektowaniem okładek. Jako fotograf robił zdjęcia takim gwiazdom jak Miles Davisa, Duke Ellington, Ella Fitzgerald czy Ray Charles. Autor ten, podobnie jak Rosław Szaybo, w swoim portfolio ma ponad 2000 okładek (za okladki.net), projektowanych głównie dla jazzowych serii Muzy. Ja do tego zestawienie wybrałem okładkę Breakoutu do płyty„Blues”. Z samą okładką wiąże się ciekawa historia. Na froncie widnieje Tadeusz Nalepa z synem Piotrem, a zdjęcie robione było zimą, choć stroje wcale na to nie wskazują. Ponoć rodzice dziecka nie byli zadowoleni z pomysłu fotografa. Po latach do tej kultowej okładki nawiązywał Kortez, grafiką do albumu„Mój dom”.
Joe Tex „From the Roots Came the Rapper” – Stanisław Zagórski
Joe Tex to czołowy wykonawca soulowy lat 60. XX wieku. Za okładkę jego płyty, zatytułowanej „From the Roots Came the Rapper”, odpowiada Stanisław Zagórski, projektant związany z Polską Szkołą Plakatu, znany ze współpracy z takimi gwiazdami muzyki jak Miles Davis, Michał Urbaniak, Billy Cobham czy Cher, Velvet Underground i Aretha Franklin. W 1964 roku nawiązał w Nowym Jorku współpracę z Atlantic Records i Columbia Records. Stanisław Zagórski współpracował blisko z Rosławem Szaybo, z którym znał się jeszcze z czasów studenckich. Okładka Joe Texa, która powstała jeszcze w czasach przed komputerowych, mogłaby spokojnie zdobić jakąś współczesną płytę. Jest ona pewnym hołdem dla pop-artu i postaci Roya Lichtensteina.
Marek Grechuta „Szalona lokomotywa” – Jan Sawka
Jan Sawka projektował teatru STU w Krakowie i klubu Stodoła, współpracował z Polskimi Nagraniami Muza, dla których tworzył plakaty i okładki. Współpracował z Markiem Grechutą czy Czesławem Niemenem. W 1976 roku dostał się na stypendium w Centre Pompidou w Paryżu, po czym wyjechał do USA, gdzie zmarł w 2012 roku. Ja do dzisiejszego zestawienia wybrałem okładkę płyty Marka Grechuty „Szalona lokomotywa według Witkacego”. Okładka przedstawia lokomotywę jadącą wśród pól. Wprawne oko dostrzeże tu jednak także zarysy człowieka czy owada. Ta dość surrealistyczna wizja świetnie komponuje się z tekstami Witkacego.
O.S.T.R. „Tylko dla dorosłych” – Grzegorz Forin Piwnicki
Przechodząc do graczy młodego pokolenia, nie sposób nie wspomnieć o Forinie. Grzegorz to chyba najczęściej nagradzany projektant w tej dziedzinie. Dwukrotny zwycięzca konkursu CAA. Forin miał lepsze graficznie okładki niż „Tylko dla dorosłych”, jednak zdecydowałem się umieścić tu tę płytę ze względu na całą historię, którą udało mu się zbudować wraz z Ostrym. Historia opowiedziana na płycie „Tylko dla dorosłych” miała swoje rozwinięcie w poligrafii płyty, na płycie z instrumentalami i winylu. Całą historię przeczytasz na stronie autora. Nie było chyba tak skomplikowanego pomysłu w polskiej muzyce. Głos Michała Fajbusiewicza macie gratis.
Metro „Blunted Album” – Sainer
Sainer ujmuje mnie niesamowitym klimatem prac. Długo się zastanawiałem czy wybrać do tego zestawienia Blunted Album, czy Polskie Karate, jednak ostatecznie postawiłem na okładkę narysowaną dla dość niedocenianego niestety opolskiego producenta Metro. To już kolejna udana współpraca obu artystów, którzy wcześniej stworzyli Antidotum II czy Metroit City. Okładkę do płyty „Blunted Album” uznałem za jeden z najlepszych coverów 2015 roku. Wtedy pisałem o niej tak:
Klimatyczny cover, utrzymany w amerykańskiej stylistyce, z dyskretnie umieszczonymi informacjami o albumie czy logo wydawcy, mógłby być równie dobrze ilustracją.
Outlaw1 „Blak Madonna” – Szejku
Szejka możecie kojarzyć z faktu, iż przygotowywał okładkę dla Snoop Dogga. Sam artysta bardzo nie lubi tego szufladkowania, więc napiszę Ci, że projektował też dla Wiza Khalify, Alchemista i SchoolBoya Q. W Polsce prace Szejka zdobiły okładki płyt i singli takich wykonawców jak Otsochodzi, Kuban, Pro8l3m czy Quebonafide i Taco Hemingway. Ja do tego zestawienia wybrałem okładkę albumu „Blak Madonna”, bo czy może być lepsze podsumowanie polsko-amerykańskiej współpracy niż zestaweinie twarzy czarnoskórego artysty z Maryją? Królową Polski?
To już wszystkie okładki, które wybrałem w tym zestawieniu. Jak widzisz mamy bogatą tradycję w tworzeniu grafiki do wydawnictw muzycznych, a w dzisiejszych czasach nasi projektanci tworzą najciekawsze okładki na świecie, nie tylko dla polskich wykonawców. Do tego zestawienia nie zmieściło się wiele świetnych okładek innych twórców, więc jeżeli ten wpis spotka się z pozytywnym odbiorem, to na pewno przygotuję drugą część, w której poznasz takich projektantów jak SewerX, Pat Kustoms, Wal&Gura czy Full Metal Jacket. A jaka jest Twoja ulubiona okładka płyty? Podziel się koniecznie ją w komentarzach.