Aktualności Branding

PayPal – odświeżony wizerunek otwiera nowy rozdział w życiu firmy

nowe logo paypal

Zanim podsumujemy sierpień, zerknijmy na odświeżony wizerunek firmy PayPal, który trafił właśnie do sieci.

PayPal – o firmie

PayPal jest wirtualnym portfelem, który można wykorzystać do płatności internetowych. To jedna z pierwszych firm, która zdobyła globalną popularność, pozwalająca na inny rodzaj płatności w Internecie, niż podawanie numeru karty. PayPal obecny jest w 190 krajach, z których 23 dysponuje lokalnymi serwisami internetowymi i umożliwia płatności w 25 walutach. W czerwcu 2017 liczba aktywnych kont PayPal przekroczyła 203 miliony. Jak możemy przeczytać przy okazji rebrandingu, cyfrowa platforma płatnicza rozpoczyna teraz nową erę dla klientów, która sprawia, że zakupy i płatności za pomocą PayPal są łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące w dowolnym miejscu i czasie.

Nowe logo PayPal

Do tej pory, od 2022, a właściwie 2014 roku, PayPal reprezentowany był przez znak, zaprojektowany przez Fuseproject. W logo pojawił się sygnet, w którym widniała podwójna litera P. Rebranding z 2022 obejmował odświeżenie kształtu sygnetu, kolorystyki i typografii. Choć firma reprezentowana była przez sygnet prawie 10 lat, to w mojej głowie PayPal to zawsze był dwukolorowy logotyp. 

stare i nowe logo paypal

Nowe logo jest swoistym powrotem do korzeni, bo przez 14 lat firma reprezentowana była właśnie przez logotyp, pozbawiony sygnetu. Logotyp, po raz pierwszy od 17 lat nie ma jednak dwóch odcieni niebieskiego. Projektanci z Pentagrama postawili na jeden kolor – czarny. Po raz pierwszy w logotypie nie zastosowano również charakterystycznej kursywy.

PayPal nie rezygnuje do końca z sygnetu, który wciąż występować będzie w komunikacji, jednak w oderwaniu od logotypu. Pentagram tłumaczy, że rozdzielono dwa elementy logo, aby poprawić wygląd tożsamości i uczynić ją bardziej elastyczną. Oba elementy funkcjonują teraz niezależnie od siebie, dając więcej możliwości dzięki prostocie elementów.

Jak możemy przeczytać w komunikacie Pentagrama “Kultowy monogram PayPal został przerysowany, aby był ostrzejszy i nowoczesny: w zaktualizowanym znaku kąt warstwowych liter pozostaje taki sam, ale zaokrąglenia w rogach liter zostały usunięte, aby uzyskać ostrzejszy wygląd. Kolory zostały skalibrowane pod kątem ciągłego kontrastu, aby stworzyć poczucie głębi i wymiaru w warstwach logo, których wcześniej nie było. Jasnoniebieski i ciemnoniebieski nakładają się na siebie, odsłaniając niebieski Venmo, ukłon w stronę rozwijającej się aplikacji mobilnej należącej do PayPal.”

PayPal – odświeżony wizerunek

Andrea Trabucco-Campos i jego zespół z Pentagram opracowali odświeżenie tożsamości, które ujednolica markę PayPal i przekazuje jej misję zrewolucjonizowania handlu w skali globalnej. System obejmuje nowy krój pisma marki, PayPal Pro, usprawnioną paletę kolorów i język ruchu oparty na codziennych zachowaniach płatniczych, takich jak stukanie, przewracanie i przesuwanie.

Nowa kolorystyka PayPal

Kolor niebieski stał się symbolem PayPala. Teraz Pentagram wywraca tę koncepcję, stawiając na czerń i biel. W nowej identyfikacji odcienie niebieskiego są używane jako akcenty i energia dla marki. System eliminuje również żółty kolor z poprzedniej palety, który powielał inne marki detaliczne. Zmiana ta rozciąga się na interfejs użytkownika, w którym przestarzałe żółte przyciski płatności są teraz czarne. Jako były projektant UI, nie jestem do końca przekonany o słuszności wyboru koloru czarnego do głównej funkcji aplikacji.

Jak możemy przeczytać w komunikacji Pentagrama, uproszczona paleta pozwala PayPal na zwiększenie osobowości marki w nasyconych kolorami obrazach. Nowy kierunek zdjęć podkreśla dostępność platformy w momentach, które wydają się prawdziwe, spontaniczne i autentyczne.

Nowy krój korporacyjny – PayPal Pro

PayPal Pro, czyli nowy krój korporacyjny marki, to dostosowana wersja LL Supreme, współczesnego przerysowania Futury przez Lineto Type Foundry. Pierwotnie zaprojektowana przez Paula Rennera w 1927 roku, Futura jest geometrycznym bezszeryfowym pismem inspirowanym proporcjami liternictwa sprzed ponad 2000 lat. Dzięki ponadczasowym, uniwersalnym formom krój ten pozwala skupić się na przekazie. PayPal Pro podobnie ma być zbudowany wyłącznie z prostych linii i okrągłych krzywych.

Pentagram ściśle współpracuje z Lineto i PayPal w celu opracowania dodatkowego kroju pisma, PayPal Pro Text, który jest zoptymalizowany pod kątem działania w małych rozmiarach w celu zapewnienia czytelności i użyteczności. Taki zestaw powinien zaspokoić potrzeby PayPala zarówno w kontekście swoich interfejsów, jak i komunikacji marketingowej.

Nowa tożsamość zostanie wprowadzona wraz z nową kartą debetową PayPal, a kolejne elementy marki będą stanowić część rozszerzonego systemu projektowania – wszędzie i dla wszystkich. Choć przedstawione materiały prezentują się w mojej opinii dobrze, to mam wrażenie, że nowa tożsamość wizualna, wygląda jak setka innych, nowoczesnych projektów z Behance, bez grama wartości odróżniającej. 

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
GRAFIK - Daniel Nalepka
GRAFIK - Daniel Nalepka
7 miesięcy temu

No właśnie – 2022 – tak mi się wydawało, że niedawno coś kombinowali… 😉

GRAFIK - Daniel Nalepka
GRAFIK - Daniel Nalepka
7 miesięcy temu

Utrata koloru to dla mnie minus.
Utrata pochylenia pisma to dla mnie minus.
Rozdzielenie funkcjonowania monogramu/sygnetu od logotypu to dla mnie tragizm.
Nie podoba mi się ta zmiana, wywracanie wszystkiego do góry nogami, podpierania się kolorami w tłach.
Nie, nie, nie.

Jedynie na plus to podrasowanie monogramu – nie lubię takich mikroskopijnych zaokrągleń gdyż wtedy mam wrażenie że są, a jakoby ich nie było, albo “zrobiły się same”, przypadkiem.

MC66
MC66
7 miesięcy temu

Nowe logo PayPal to kompletne (i niepotrzebne) zerwanie tożsamości zawartej w sygnecie z transparencją P+P. Atramentowa aura logo zawsze kojarzyła mi się z osobistym podpisem lub stemplem. “Futuropodobne” liternictwo też jest wtórne – niestety mam wrażenie, że młode pokolenie typograficznych obrazoburców, które nigdy nie wykreśliło litery na kalce nie rozumie istoty PISMA. Dramat i ucieczka od powinności stwarzania NOWEGO z szacunkiem dla “STAREGO”

Mark
Mark
7 miesięcy temu

Wygląda bardzo podobnie do paypo

4
0
Would love your thoughts, please comment.x