Figma Config 2025, czyli doroczna konferencja, na której, między innymi prezentowane są nowości w tej popularnej aplikacji, przyniosła kilka naprawdę ciekawych nowinek.
Figma Config 2025
W tym roku coroczna konferencja Figmy odbywała się w dniach 6-8 maja w San Francisco i Londynie. To, co wydaje się najciekawsze, czyli keynote, na którym prezentowano nowe produkty i narzędzia miał miejsce wczoraj, a ja dziś postaram się go dla Ciebie krótko podsumować. Jeżeli masz jednak wolne 80 minut, to poniżej możesz zobaczyć całe wydarzenie.
Figma Sites – strony www bezpośrednio z Figmy. Webflow i Framer powinny się bać?
Dla mnie najciekawszą nowością, spośród pokazanych wczoraj przez Figmę jest Sites. Firma mówi, że społeczność od dawna wyrażała chęć, by projekty i prototypy Figma można było zamieniać w działające strony internetowe i aplikacje bez dodatkowych narzędzi. Dzięki Figma Sites zespoły mogą teraz doprowadzić swoje projekty do mety, publikując je bezpośrednio w sieci za pomocą jednego kliknięcia.
Od responsywnych układów, które płynnie dostosowują się do dowolnego rozmiaru ekranu, po interaktywne komponenty i intuicyjne narzędzia do prototypowania, Figma Sites pozwala tworzyć dynamiczne doświadczenia internetowe bez konieczności opuszczania platformy Figma.
Figma informuje także, że już wkrótce użytkownicy będą mogli ulepszyć swoje projekty za pomocą niestandardowych interakcji i animacji. Nadchodzący system zarządzania treścią (CMS) ułatwi każdemu aktualizowanie treści witryny w locie. Figma Sites współpracować ma z nowym narzędziem AI czyli Figma Make. Po wybraniu artboardu i kliknięciu „utwórz kod z projektu” użytkownicy będą mogli skorzystać nowej funkcji AI prompt-to-code , aby generować animacje i interakcje dla swojej witryny. Więcej informacji o Figma Sites znajdziesz tutaj.
Figma Sites kluczowe cechy narzędzia:
- Responsywny projekt: automatyczny układ, siatka i nowe funkcje breakpointów umożliwiają bezproblemową adaptację do dowolnego rozmiaru ekranu;
- Tworzenie komponentów: Twórz angażujący interfejs użytkownika z responsywnymi komponentami i wariantami, aby zapewnić efektywne budowanie interfejsu;
- Interaktywne prototypowanie: Projektuj dynamiczne doświadczenia za pomocą znanych narzędzi Figma, wzbogaconych o interakcje specyficzne dla witryny;
- Zaawansowane interakcje: Ulepsz projekty dzięki niestandardowym interakcjom kodu lub monitom Figma Make do tworzenia zaawansowanych animacji;
- System zarządzania treścią (CMS): Dynamiczna aktualizacja treści witryny za pomocą łatwego w obsłudze systemu CMS bez kodu (dostępny wkrótce)
Figma Draw – tworzenie elementów wektorowych na zupełnie innym poziomie
Wprawdzie do tej pory dało się w Figmie tworzyć mniej lub bardziej zaawansowane grafiki wektorowe, to nigdy nie było to najprzyjemniejsze i najbardziej intuicyjne. Figma zauważyła to i chcąc się rozwijać, zupełnie przeprojektowała panel odpowiedzialny za grafikę wektorową i cały workflow jej tworzenia. W efekcie powstał Figma Draw — zestaw narzędzi zoptymalizowanych pod kątem projektowania wizualnego i tworzenia swobodnych form.
Dzisiaj dokonujemy znaczącej inwestycji w rozszerzenie możliwości wizualnych w edytorze Figma. Całkowicie przepisaliśmy naszą funkcjonalność edycji wektorów, rozwiązując długotrwałe problemy z operacjami logicznymi, spłaszczaniem i obrysowywaniem obrysów.
Figma Draw to zupełnie przebudowane workflow i interfejs – większe miniatury warstw, nowe specjalistyczne narzędzia i widoczne suwaki. Kontrolki wcześniej ukryte w panelach rozwijanych są teraz bezpośrednio dostępne w panelu właściwości. Nie jest to oczywiście jeszcze Illustrator czy Procreate, nie jest nawet Affinity Designer, ale wiele rzeczy będzie się dało teraz szybko i przyjemnie zrobić, bez wychodzenia z Figmy. Więcej o Figma Draw przeczytasz tutaj.
Figma Draw kluczowe cechy narzędzia:
- Tworzenie i edycja kształtów: Wielokrotny wybór wektorów, łączenie/odejmowanie kształtów i narzędzie lasso do precyzyjnego wyboru kotwic;
- Narzędzia patternów i tekstu: Powtarzacze do układów promieniowych/liniowych, dodawanie tekstu na ścieżce i niestandardowe wypełnienia wzorów
- Efekty: dynamiczne obrysy, zmienna szerokość, efekty tekstury/szumu i progresywne rozmycie głębi;
- Integracja systemu projektowania: zmienne kolorów, precyzyjny początek obrotu i ulepszony interfejs wyboru
Figma Buzz – rękawica rzucona Canvie
Nie jestem wielkim hejterem Canvy, ale też nie jakimś fanem. Trzeba jej jednak przyznać jedno – to świetne narzędzie, by przekazać swoją pracę do innych działów tak, by za wiele nie mogli zepsuć. Odkąd Figma zaczęła być nie tylko narzędziem do projektowania aplikacji i stron www, a też, chociażby grafik marketingowych, robiłem je w niej tylko dla siebie, bo próg wejścia był często za wysoki, a w projektach dało się sporo zepsuć. Z Figma Buzz ma się to zmienić.
Figma Buzz to dedykowana przestrzeń, w której cały zespół może tworzyć potrzebne materiały, na podstawie przygotowanych wcześniej szablonów i style guideów. Dzięki Figma Buzz wasze zespoły mogą zachować pełną spójność marki przy tworzeniu dowolnych materiałów — od postów na social media po grafiki eventowe — korzystając z konfigurowalnych szablonów i zoptymalizowanego środowiska edycyjnego. Intuicyjny widok siatki i narzędzia do masowego tworzenia upraszczają codzienną pracę, a opcje eksportu i nowe miejsce Content seat rozszerzają możliwości edycji na wszystkich członków zespołu — niezależnie od poziomu doświadczenia w projektowaniu. Dowiedz się więcej o Figma Buzz tutaj.
Figma Buzz kluczowe cechy narzędzia:
-
Tworzenie i personalizacja: Narzędzia do tworzenia materiałów zgodnych z identyfikacją wizualną, konfigurowalne szablony oraz masowe generowanie zasobów z wykorzystaniem połączeń danych.
-
Kontrola nad projektem: Skoncentrowane środowiska edycyjne umożliwiają zachowanie spójności marki i zapobiegają niepożądanym zmianom.
-
Organizacja i wyszukiwanie: Intuicyjny widok siatki oraz scentralizowana sekcja Szablonów i Narzędzi usprawniają codzienną pracę.
-
Współpraca zespołowa: Dedykowane miejsce Content Seat i elastyczne opcje eksportu umożliwiają płynną dystrybucję materiałów w całym zespole.
Figma Make – kolejny flirt z AI
Figma od jakiegoś czasu flirtuje z AI i Make to kolejna próba wykorzystania sztucznej inteligencji w służbie grafikom. Nowe narzędzie prompt-to-code, pozwala wziąć istniejący projekt i za pomocą prompta przejść do w pełni zakodowanego prototypu. Figma obiecuje, że poprzez proste prompty w języku naturalnym Figma Make może przekształcić projekty w interaktywne doświadczenia, które zachowują intencję i wierność projektów użytkownika.
Na razie Figma Make jest bardziej obietnicą, niż narzędziem, które może zmienić workflow projektantów, jednak Figma zapewnia, że w nadchodzących tygodniach i miesiącach będzie nadal wprowadzać kolejne funkcje do Figma Make, mając na celu zapewnienie projektantom większej kontroli i szczegółowości. Dowiedz się więcej o Figma Make tutaj.
Gridy wreszcie działają tak, jak powinny
Siatki modułowe czy gridy to nieodłączny element projektowania nie tylko stron czy aplikacji, ale też książek, plakatów czy innych materiałów do druku. Figma miała do tej pory możliwość tworzenia gridów, jednak tradycyjne podejście do siatek sprawiało, że trzeba się było nagimnastykować, by odzwierciedlić siatki, które bez problemu można było tworzyć w CSS. Stąd zupełnie przeprojektowano gridy.
Dzisiejsze systemy gridów oferują bezprecedensową elastyczność i kontrolę — zasadniczo zapewniając systematyczne ramy, które zarówno ograniczają, jak i umożliwiają kreatywność.
Figma opisując odświeżone narzędzie, pisze, że projektanci mogą teraz rozciągać elementy na wiele komórek, obserwując na żywo, jak układ dopasowuje się podczas zmiany rozmiaru ramek. Zmiany w siatkach to także ukłon w stronę deweloperów. Dzięki precyzyjnej kontroli szerokości kolumn i wierszy, możliwości warstwowania elementów bez komplikowania struktury ramek oraz bezpośredniemu odwzorowaniu CSS w trybie Dev Mode, Grid upraszcza cały proces — od projektu po wdrożenie — jednocześnie spełniając wymagania współczesnego responsywnego designu.
Kluczowe cechy odświeżonych gridów:
- Elastyczność układu: rozmieszczaj elementy w wielu komórkach, wizualizuj responsywne zachowanie, zmieniając rozmiar ramek siatki w czasie rzeczywistym;
- Precyzyjne sterowanie: Dopasuj układy, dostosowując wymiary poszczególnych kolumn/wierszy, precyzyjnie pozycjonuj elementy dzięki opcji „Ignoruj układ automatyczny”;
- Dynamiczny projekt: Twórz projekty z elementami, które można łatwo niezależnie zmieniać w układzie, rozmiarze i stylu;
- Zarządzanie warstwami: Kontroluj warstwy, układając obiekty nad lub pod nakładającymi się elementami, projektuj swobodnie, ponieważ elementy siatki działają niezależnie od kolejności warstw;
To już wszystkie najciekawsze nowości z Figma Config 2025. Daj znać w komentarzu, która jest dla Ciebie najważniejsza. Ja widzę duży potencjał w Sites, ale w codziennej pracy najbardziej przydadzą mi się nowe opcje manipulowania siatkami. Figma naprawdę bardzo się rozwinęła w ostatnie kilka lat i warto obserwować na bieżąco kolejne nowości. W tym celu śledź Design Alley, a ja będę trzymał rękę na pulsie!
Trzeba się będzie temu wszystkiemu przyjrzeć bliżej – Sites brzmi dobrze dla np. OnePage czy LandingPage,ale ciekawe co będzie można zrobić z MultiPage (na sklepy nie liczę 😉 ). Może wreszcie nie trzeba będzie stawiać WordPRess‘a do najprostszych stronek tylko po to by móc mieć ResponsiveDesign bez wysiłku? Czas na lekkie strony NoCode? Hm… 🤔