Design

Times New Roman Abramovich – nietypowy żart czy świetna akcja marketingowa?

Times New Roman Abramovich
W ostatnich dniach świat projektantów obiegła wiadomość o nietypowej akcji warszawskiego kolektywu Capitalics. Projektanci ruszyli z akcją promocyjną swojego nowego kroju Times New Roman Abramovich, stworzonego specjalnie z myślą o rosyjskim miliarderze.

Kim jest Roman Abramovich?

Roman Arkadiewicz Abramowicz (ros. Рома́н Арка́дьевич Абрамо́вич) to rosyjski przedsiębiorca i polityk pochodzenia żydowskiego. Uważany jest za najbogatszego człowieka wschodniej Europy, z majątkiem szacowanym na 8,3 miliarda dolarów. Abramowicz fortuny dorobił się na biznesach robionych z Borysem Bierezowskim. Przez wiele lat był właścicielem firmy naftowej Sibnieft, którą w 2005 roku odsprzedał Gazpromowi. W 2003 roku Abramowicz kupił angielski klub piłkarski Chelsea F.C. w który włożył ponad miliard funtów, tworząc go jednym z najlepszych klubów w Europie. Za czasów panowania rosyjskiego miliardera Chelsea zdobyła 5-krotnie mistrzostwo i 4-krotnie wicemistrzostwo Anglii. Klub zdobył także Ligę Mistrzów i dwukrotnie wygrał Ligę Europy.

Roman Abramowicz
foto: Marina Lystseva

Capitalics

Capitalics to pierwszy polski dom typograficzny. Pomysłodawcą projektu jest Michał Jarociński z Dada Studio, autor takich krojów jak Clavo, Servus czy Macho. W skład Capitalics wchodzą także Maciej Włoczewski, Ludka Biniek, Ania Wieluńska, Borys Kosmynka, Przemysław Hoffer i Mateusz Machalski, którego znać możesz, chociażby z projektu Bona Nova czy digitalizacji czcionki Brygada 1918. Capitalics piszą o sobie tak:

Z pasji do dobrej typografii, grupa literników z Warszawy postanowiła połączyć siły i stworzyć wyjątkową bibliotekę krojów pisma. Rosnące wymagania projektantów i stale rozwijający się rynek graficzny oczekują specjalistycznego podejścia. Nasza oferta kierowana jest do świadomych twórców poszukujących oryginalnych i zaawansowanych technicznie fontów.

Times New Roman Abramovich

Dom typograficzny Capitalics wystartował z kampanią skierowaną do Romana Abramowicza, której celem jest zainteresowanie rosyjskiego oligarchy i miliardera specjalnie zaprojektowanym przez Capitalics fontem nazwanym… Times New Roman Abramovich (oficjalna nazwa „TNRA”).

Kampania prowadzona jest w Internecie (Instagram, Facebook, Youtube i twitter). Składa się z kilkunastu filmów i grafik prezentujących proces projektowania fontu oraz przedstawiających jego najważniejsze cechy i zalety, także w odniesieniu do najpopularniejszej czcionki wszechczasów, czyli popularnego Timesa. Times New Roman Abramovich, czyli w skrócie TNRA, ma według twórców być bardziej wyszukany, bardziej elegancki, nowocześniejszy i z większą klasą. Zwracają oni uwagę, że może być także odpowiedzią na międzynarodowe sankcje, przez które Rosjanie nie mogą oficjalnie korzystać z kroju Times New Roman.

Filmy kierowane są wprost do Abramowicza i odsyłają na dedykowaną stronę timesnewromanabramovich.com. W witrynie, jeżeli jesteś rosyjskim miliarderem, możesz znaleźć kontakt do ekipy Capitalics. Jeżeli nim nie jesteś, to masz możliwość zapoznania się z katalogiem fontów od Capitalics oraz zamówienia własnego customowego fontu. Ta ostatnia oferta wydaje się prawdziwym celem całej intrygującej kampanii.

Choć cała akcja wydaje się żartem, to tak naprawdę jest świetną i kreatywną reklamą. Capitalics opierając się na własnych umiejętnościach i poświęcając trochę czasu oraz pieniędzy stworzyło akcję, która ma szansę stać się viralem. Przynajmniej w świecie projektantów. A Ty co myślisz o akcji warszawskiego domu typograficznego i foncie Times New Roman Abramovich?