Design

Classic blue: kolor roku Pantone 2020

Classic Blue – kolor roku 2020 według Pantone
Koniec roku to czas wszelkich podsumowań, ale też zapowiedzi trendów, które królować mają w nadchodzącym roku. Trendy te stara się kreować firma Pantone, która od ponad 20 lat wybiera kolor roku, który ma być hitem nadchodzących dwunastu miesięcy.

Pantone: o firmie

Pantone to amerykańska firma z siedzibą w Carlstadt w stanie New Jersey, znane z produkcji systemów używanych w przemyśle poligraficznym. Założył ją w 1963 przez Lawrence Herbert. Pantone stało się rozpoznawalną na całym świecie marką, będącą niejako symbolem koloru, dzięki sprawnym działaniom marketingowym. Pantone to dla mnie taki Red Bull świata poligrafii. Motyw przewodni marki – prostokąt z kolorem, uzupełniony czarnym numerem (i/lub jego nazwą) i logo firmy – znany jest nie tylko projektantom. Używany jest on także w szerokiej gamie produktów life stylowych, sprzedawanych przez markę we własnym sklepie, a także w sieciówkach takich jak TK Maxx.

Kolor roku Pantone

W 1999 roku, czyli aż 20 lat temu, Pantone wybrało po raz pierwszy kolor roku, na nadchodzący 2000 rok. Był nim Cerulean Blue. W tym roku firma wybrała już 22 kolor. Skąd ten rozjazd? W 2015 roku wybrano dwa kolory na nadchodzący 2016 rok. Były nimi SerenityRose Quartz. Kolor wybierany przez Pantone, ma w założeniu królować na salonach przez cały nadchodzący rok. Patrząc na wiele z nich, możesz mieć pewną wątpliwość, dotyczącą ich użyteczności, jednak pamiętaj, że firmie Pantone nie chodzi tylko o projektowanie logo czy stron www w danym kolorze. Biznes ten nakręca branża projektowania wnętrz, szeroko pojętej mody czy wreszcie wzornictwo przemysłowe. Wszystkie poprzednie kolory roku, znajdziesz w zeszłorocznym artykule:

Living Coral: kolor roku Pantone 2019

Kolor roku 2020: Pantone 19-4052 Classic Blue

Osoby, które uważnie śledzą profil facebookowy bloga, zdążyły już pewnie zauważyć, że zmieniłem kolor avatara. Związane jest to oczywiście z kolorem roku Pantone 2020, którym został Classic Blue. W porównaniu z poprzednimi propozycjami amerykańskiej, firmy, to dość stonowana propozycja.

classic blue kolor roku pantone 2020

Co roku Pantone zaskakuje nas kreatywnymi opisami motywacji, które towarzyszyły wyborowi oraz pozytywnych aspektów danego koloru. W zeszłym roku mogliśmy przeczytać o afirmującym życie koralu o złotym odcieniu, który energetyzuje, ożywia i ociepla otoczenie i tym, że w reakcji na technologię cyfrową i media społecznościowe, które coraz częściej wkradających się w nasze codzienne życie, poszukujemy autentycznych i wciągających doświadczeń, które umożliwiają nam połączenie i intymność.

pantone kolor roku 2020 classic blue

W tym roku natomiast Leatrice Eiseman executive director w Pantone Color powiedział, że żyjemy w czasach, które wymagają zaufania i wiary, a solidny i niezawodny Pantone 19-4052 Classic Blue stanowi kotwicę oraz wyraża spójność i pewność, której potrzebujemy. Jego zdaniem Classic Blue to także bezgraniczna błękitna sugestia rozległego i nieskończonego wieczornego nieba, która zachęca nas, abyśmy sięgali poza to, co oczywiste, aby poszerzyć i pogłębić nasze myślenie. Sorry, ale ja wymiękam.

Kolor roku 2020: merch i współprace

Jak co roku Pantone przedstawiło dodatkowe palety, ułatwiające pracę z kolorem roku 2020. Mamy tu pięć różnych palet, złożonych z myślą o różnych projektach. Trzeba przyznać, że niektóre zestawienia są dość zaskakujące i nieoczywiste. Dopiero tutaj, nudny wydawałoby się Classic Blue, pokazuje swoje możliwości.

Tradycyjnie też Pantone zaprezentowało firmy, z którymi współpracuje. Do znanych z zeszłego roku Adobe (tutaj znajdziesz specjalną tablicę w Adobe Stock, inspirowaną kolorem roku Pantone 2020) i Kravet (setki tkanin luźno inspirowanych Classic Blue) dołączyły Tint (australijski producent farb), Away (wkrótce pojawić ma się kolekcja walizek w kolaboracji z Pantone), Copenhagen Design (producent gadżetów Pantone), LG VDL (w przygotowaniu kolekcja zapachów dla kobiet), Lokai (w sprzedaży dostępna jest już bransoletka w kolorze Classic Blue) i Globe (wkrótce pojawić się mają limitowane deskorolki). Biorąc pod uwagę to, a także fakt, że w kolorze Classic Blue, Pantone sprzedaje też między innymi kubki, notatniki czy specjalne okolicznościowe wzorniki, trzeba przyznać, że firma potrafi zarabiać pieniądze.

W zeszłym roku pisałem, że kolor Living Coral mi się podoba, jednak nie trafia do mnie przekaz Pantone, mówiący, że jest to ich zwrócenie uwagi na problemy trawiące naszą planetę. Firma udowodniła jednak, że zależy jej na planecie, organizując wraz z Adobe projekt Glowing Glowing Gone. Classic Blue też mi się podoba, ale muszę głośno powiedzieć, że kolor roku Pantone to tylko świetna akcja marketingowa, a firma nie przewiduje trendów, a chce je wyznaczać. A Tobie jak podoba się kolor roku Pantone 2020? Będziesz używać go w swoich projektach?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] A czym jest kolor Classic Blue, opisał Gustaw Grochowski na łamach Design Alley. […]

0
Would love your thoughts, please comment.x