Design

Creative Cloud Express – nowe wcielenie Adobe Sparka zagrożeniem dla Canvy?

Creative Cloud Express – nowe wcielenie Adobe Sparka zagrożeniem dla Canvy?

Adobe już od kilku lat rozwija Sparka, jednak prawdziwy przełom może nastąpić teraz – po zmiany w Adobe Creative Cloud Express i wprowadzeniu kilku nowości.

Adobe Spark: protoplasta Creative Cloud Express

Dziś w sieci gruchnął news o nowości od Adobe – Creative Cloud Express, aplikacji, która ma być Canva killerem. Sęk w tym, że ta aplikacja już istniała, teraz otrzymaliśmy tylko jej aktualizację, zmienioną nazwę i darmowy plan. Poprzednio Creative Cloud Express nazywał się bowiem Spark i zadebiutował podczas Adobe MAX 2017.

Adobe Creative Cloud Express: możliwości

Spark, mimo identycznej ceny (w stosunku do wersji premium), nie zagroził Canvie. Adobe zdecydowało się więc na rebranding. Spark zyskał, na wzór największego rywala, plan darmowy, kilka nowych funkcji i nową nazwę Adobe Creative Cloud Express. Rozszerzono również trochę możliwości narzędzia.

Adobe Creative Cloud Express: funkcje

Poza znanymi ze Sparka szablonami dla zdjęć, grafik i wideo, Adobe Creative Cloud Express udostępnia także nowe funkcje, a są to:

  • usunięcie tła ze zdjęć (oparte na całkiem nieźle radzącym sobie algorytmie stworzonym dla Photoshopa),
  • zmiana rozmiaru zdjęć i grafik,
  • zmiana formatu obrazka do JPG lub PNG,
  • przycinanie filmu,
  • łączenie kilku klipów,
  • konwersja filmu na GIF,
  • zmiana szybkości odtwarzania wideo,
  • odwrócenie odtwarzania,
  • konwersja do MP4,
  • konwersja pliku do PDF (tylko w wersji płatnej),
  • konwersja PDF na inne formaty (tylko w wersji płatnej).

Trzeba przyznać, że jak na darmowe rozwiązanie webowe to możliwości są całkiem spore. Szczególnie dobrze wygląda konwersja dokumentów PDF do innych formatów i możliwości wideo. Sam zastanawiam się, czy nie będę używać tego narzędzia, bo aktualnie do prostych zadań typu kadrowanie czy zmiana rozmiaru zdjęć używam… Affinity Designera bądź Sketcha.

Creative Cloud Express: cena?

Adobe Creative Cloud Express posiada dwa plany. W darmowym mamy dostęp do tysięcy szablonów, ograniczonej liczby zdjęć stockowych Adobe, podstawowe narzędzi wymienionych wyżej, dostęp zarówno z poziomu przeglądarki, jak i aplikacji (iOS, Android i webapp dla Windowsa), a także 2 GB miejsca w chmurze na nasze projekty. Podstawowa wersja moim zdaniem w zupełności wystarczy dla małych blogerów czy influencerów, szkół czy właścicieli małych biznesów.

W ramach płatnej subskrypcji (9,99 USD/miesiąc, 99 USD/rok) można odblokować funkcje premium, w tym dostęp do tysięcy nowych szablonów, które dostosujemy do swoich potrzeb za pomocą ponad 175 milionów zdjęć z Adobe Stock oraz 20 tys. fontów w ramach Adobe Fonts, w tym takich klasyków jak Futura, Gill Sans czy polskich Maecenasa i Nocturne Serif. Kupując subskrypcje, otrzymamy również dostęp do 100 GB przestrzeni w chmurze oraz takich aplikacji jak Photoshop Express i Premiere Rush. Dostęp do pełnej wersji Adobe Creative Cloud Express otrzymamy również, będąc subskrybentem któregokolwiek innego planu Adobe. Plan ten wydaje się być idealny dla osób, które zarabiają na swoich blogach, ale nie na tyle, by zlecić tworzenie grafik na zewnątrz, dla małych przedsiębiorstw czy uczelni oraz dla osób, które nie są grafikami, a subskrybują już któryś z planów Adobe – fotografów, montażystów czy muzyków.

Creative Cloud Express: zagrożenie dla Canvy?

Czy Adobe Creative Cloud Express może być realnym zagrożeniem dla Canvy? Moim zdaniem jest taka szansa. Adobe z całym backgroundem technologicznym jest w stanie w niedługim czasie zaoferować dużo bardziej skomplikowane narzędzia od konkurencyjnego programu. Na ten moment z przodu jest jednak Canva, która wyprzedza Adobe doświadczeniem i zdecydowanie większą ilością dostępnych szablonów w wersji PRO.

Creative Cloud Express: zagrożenie dla Canvy?

Adobe Creative Cloud Express może w krótkim czasie zagrozić, a nawet zdetronizować Canvę. Powodzenie tej misji zależy jednak od samego Adobe. Firma z Kalifornii w przypadku, chociażby Adobe XD pokazała, że jak chce, to potrafi dość szybko namieszać na rynku. Z drugiej jednak strony patrząc na jakość aktualizacji poszczególnych aplikacji w pakiecie CC i frustrację, którą wywołują one w projektantach, można mieć wątpliwość, czy firma udźwignie kolejne duże wyzwanie. Ja z pewnością będę bacznie przyglądał się Adobe Creative Cloud Express, zwłaszcza że jestem już subskrybentem Adobe Creative Cloud i dostęp do planu premium mam za darmo. A Ty co sądzisz o Adobe Creative Cloud Express? Sprawdzisz to narzędzie? Widzisz dla niego miejsce w swojej pracy?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x