Ważne informacje w pigułce:
Ogłoszenie konkursu: 11.12.2018
Termin nadsyłania portfolio – 10.01.2019
Portfolio wysyłamy pod adres email: mhf@stgu.pl
Osoba odpowiedzialna za konkurs: Lena Mitkowa, Członkini Zarządu STGU, kontakt: board@stgu.pl – koniecznie w temacie prosimy o wskazanie tematu zapytania(KONKURS MHF / pytanie)
W ramach współpracy, STGU wspiera MHF przy organizacji konkursu oraz będzie wsparciem merytorycznym przy wyborze wykonawcy.
Materiały
- Regulamin i 3 załączniki (w tym Wymogi/Brief, Zakres, Wytyczne do punktacji przez jury)
- Umowa z Twórcą (zwycięzcą konkursu) i załącznik (Zakres zlecenia, harmonogram)
Konkurs jest dwuetapowy:
Tło dla przeprowadzenia procesu
Ponadto zależy nam na zwiększeniu potencjału istniejącej marki Muzeum Fotografii w Krakowie, przy pełnym zachowaniu jej tradycyjnych zalet. Chcemy położyć nacisk na pogłębianie relacji z obecnymi odbiorcami i przyciągnięcie nowych odbiorców, dzięki stale rozszerzanej i uatrakcyjnianej ofercie edukacyjno-kulturalnej. Niemniej istotnym elementem jest tu położenie akcentu i podkreślenie zachodzących w obrębie instytucji zmian, które logotyp powinien jasno i wyraźnie sygnalizować.
Cel konkursu
- Projekt znaku słowno-graficznego (logotypu) Muzeum Fotografii w Krakowie powinien jednoznacznie kojarzyć się z tą instytucją i oddawać jej unikatowy charakter. Powinien nawiązywać zarówno do 30-letniej tradycji instytucji, ale jednocześnie oddawać jej nowoczesny i profesjonalny charakter. Powinien być znakiem oryginalnym, łatwym do zapamiętania, czytelnym i funkcjonalnym, usprawniającym komunikację, estetycznym, występować samodzielnie oraz w połączeniu z nazwą – Muzeum Fotografii w Krakowie.
- Ważne jest uwzględnienie zmiany w obrębie nazwy instytucji: z Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie (skrót: MHF) na Muzeum Fotografii w Krakowie (która nie kładzie akcentu na aspekt historyczny). „MHF” funkcjonujący dotychczas jako skrót m.in. w adresie strony internetowej oraz nazwa w przekazie potocznym musi zostać zastąpiony nowym atrakcyjnym i czytelnym skrótem, pochodzącym bezpośrednio od nazwy polskiej, lub też funkcjonującym samodzielnie (np. skrót ”MOCAK” pochodzi od angielskiego tłumaczenia nazwy Museum of Contemporary Art Kraków).
- Logotyp i identyfikacja wizualna Muzeum powinny umożliwiać jego łatwą reprodukcję na różnych nośnikach i za pomocą różnych technik (druk, grawerowanie itp.), by pozostało ono czytelne niezależnie od wielkości formatu.
- Istotnym celem jest podkreślenie wyjątkowości instytucji (pierwsze i jedyne muzeum fotografii w Polsce), jej przewagi konkurencyjnej (obejmuje zasięgiem nie tylko fotografię, ale też inne dziedziny sztuki; skupia się nie tylko na tradycji historycznej, ale również wskazuje kierunki współczesnej sztuki)
Należy uwzględnić, że logotyp i identyfikacja wizualna będą funkcjonować w trzech obiektach, którymi dysponuje Muzeum Fotografii w Krakowie. Logotyp musi być spójny stylistycznie i estetycznie z architekturą i charakterem poszczególnych obiektów. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszego projektu Identyfikacji Wizualnej – Logotypu, pozwalającego na kreowanie wizerunku MUZEUM FOTOGRAFII W KRAKOWIE. Muzeum oczekuje uzyskania oryginalnego projektu znaku graficznego, który stanie się oficjalnym logotypem, identyfikującym wszelkie działania, wydarzenia, publikacje i innego rodzaju przedsięwzięcia realizowane w ramach realizacji zadań statutowych Muzeum Fotografii w Krakowie.
Wybrany logotyp będzie przeznaczony w szczególności do celów:
promocyjnych
identyfikacyjnych
reprezentacyjnych
korespondencyjnych
Logotyp będzie wykorzystywany w związku z działalnością statutową Muzeum, a w szczególności umieszczony będzie na:
plakatach
ulotkach i innych drukach promocyjnych
nośnikach elektronicznych i w Internecie
nośnikach reklamy zewnętrznej
gadżetach promocyjno-reklamowych i okolicznościowych
wyremontowanych obiektach (siedzibach) Muzeum Fotografii w Krakowie
papierze firmowym i innych akcydensach poligraficznych
ogłoszeniach prasowych i spotach telewizyjnych
Projekt powinien zawierać wersję podstawową oraz uproszczoną Logotypu Muzeum Fotografii w Krakowie. Do projektu Logotypu załączony powinien być opis idei i pomysłu stojącego za daną propozycją znaku graficznego.
Zakres II etap
1) proponowany logotyp Muzeum Fotografii
2) wdrożenie identyfikacji / KV na przykładzie wizytówki
3) wdrożenie identyfikacji / KV na przykładzie plakatu wydarzenia
Etap ten jest odpłatny, dla wybranych w I etapie przez jury projektantów / studiów graficznych. Wynagrodzenie wynosi 1 500 zł netto.
Zakres dla zwycięzcy
Logo
- znak Muzeum Fotografii w Krakowie – pełen znak
- znak Muzeum Fotografii w Krakowie – znak skrócony wraz z propozycją zapisu
- główny znak – proporcja znaku podstawowego i derywatów (odpowiednio dla danych lokalizacji Muzeum)
- rozpisanie na siatce
- dobranie kroju pisma i zastępczego kroju pisma z odpowiedniej rodziny (Google Fonts / Zestaw dostępny w Microsoft / Typekit) – kompleksowe doradztwo dotyczące fontów i ich użycia i licencjonowania
- przygotowanie formatów plików: EPS / PNG / PDF / SVG w wersji pełnej, skróconej, pionowej i poziomej; odpowiednie opisanie zastosowania poszczególnych typów plików przy rozwiązaniach technologicznych / produkcyjnych
- przygotowanie w każdym z formatów plików wersji kolorystycznej (RGB / CMYK / Pantone), monochromatycznej i achromatycznej wraz z opisem ich zastosowania przy konkretnych produkcjach
- przygotowanie brandbooka dla logotypu, określającego wszystkie powyższe wytyczne jak i właściwe i niewłaściwe sposoby użycia znaku
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 10 000 zł netto.
Podstawowe materiały marki
- wizytówka; w tym: wybór papieru i techniki druku oraz przekazanie plików w taki sposób, aby następne dodruki odbywały się możliwie jak najbardziej sprawnie
- papier firmowy – zdefiniowany Word / forma cyfrowa – wskazanie na odpowiednie użycie zdefiniowanego dokumentu (strona tytułowa, strony kolejne, style akapitowe i style znakowe)
- teczka – zdefiniowanie papieru / materiału i sposobu wykonania, wybranie techniki druku / zdefiniowanie koniecznych nakładów oraz poziomu budżetu
- szablon Powerpoint – zdefiniowanie liczby slajdów wzorcowych i ich dalszego użycia
- stopka mailowa
- zebranie wszystkich materiałów w jeden podręcznik i przekazanie plików
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 2450 zł netto.
Gadżety marki
- identyfikator
- brzegowe informacje o znakowaniu na gadżecie
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 800 zł netto.
Key visual
sposób, w jaki przygotowywane będą layouty (poszerzone spektrum postrzegania marki) na podstawie wzoru plakatu:
wzór plakatu – przykład plakatu, proporcje, sposób przygotowywania kolejnych materiałów, idea dla przygotowania plakatu, rozmieszczenie informacji, metoda produkcji
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 2500 zł netto.
Znakowanie przestrzeni
Na etapie rebrandingu znakowanie przestrzeni traktujemy skrótowo, nie planując daleko idących rozwiązań. Tym niemniej, należy uwzględnić:
- przygotowanie podstawowego key visuala i podstawy do znakowania: kolorystyka, liternictwo, proporcje, sposób wykonania
- przygotowanie podstawowych elementów znakowania: tablicy informacyjnej, znaku kierunkowego, zapisu numeru sali
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 2000 zł netto.
Wytyczne dla strony WWW
Strona internetowa będzie budowana przez zewnętrzny zespół. Od twórcy identyfikacji wizualnej oczekujemy przygotowania wytycznych do zbudowania strony WWW (częściowo ujętych w brandbooku) oraz odbioru projektu i zweryfikowaniu jego zgodności z identyfikacją
Przewidziane wynagrodzenie za tę część prac: 1500 zł netto.
Wynagrodzenie za całość prac: 23 677,50 zł brutto.
I to jest konkurs!
Jak pisałem szerzej tutaj: https://goo.gl/1BBhsF tak powinno się ogłaszać konkursy na logo i związaną z nią identyfikację wizualną. Konkretne wymagania, konkretne stawki za poszczególne etapy zamawianych rozwiązań.
Niestety, w Polsce to rzadkość. Zwykle rozpisuje się konkurs na znak z mglistymi oczekiwaniami, a identyfikację robi się często po kosztach jak np. w Warszawie gdzie plastyk miejski (jeśli się nie mylę) wprowadził logo ZTM własnym sumptem na tramwaje i autobusy wybierając nie podstawową wersję znaku ale jedną z dopuszczalnych wersji uzupełniających i wyszło T R A G I C Z N I E