Zanim zasiądziemy przy opasłych świątecznych stołach, zapraszam do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu listopada.
Listopadowe rebrandingi
W tym roku w listopadzie działo się dość niewiele. Ostatecznie nie wybrałem nawet dziesięciu rebrandingow, do tradycyjnego podsumowania miesiąca. Nie można jednak powiedzieć, że zmiany, których świadkami byliśmy, nie były ciekawe. Miesiąc przed grudniem nowe znaki pokazały między innymi światowej sławy agencja brandingowa Landor, Deezer, Reddit czy Hiszpański Senat.
Rebranding miesiąca: MadeForMed
Ostatecznie wybierając najciekawszy rebranding miesiąca postawiłem na francuską markę MadeForMed, która jednak do końca rywalizowała o to miano z rebrandingiem Landora. MadeForMed, francuska firma farmaceutyczna zaprezentowała nową, odważną tożsamość marki, zaprojektowaną tak, aby przemawiała do jej głównej bazy klientów – lekarzy pierwszego kontaktu.
MadeForMed to interfejs komunikacji medycznej stworzony w 2014 roku przez lekarza rodzinnego i dwóch współpracowników. W czasach, gdy coraz więcej lekarzy pierwszego kontaktu twierdzi, że są coraz bardziej przepracowani, MadeForMed pomaga im efektywniej zarządzać organizacją ich praktyk, jednocześnie będąc bardziej obecnym dla każdego z ich pacjentów bez poświęcania równowagi życiowej. Firma zatrudnia obecnie około dwudziestu osób i wspiera ponad 1600 lekarzy pierwszego kontaktu w całej Francji.
Nowe logo MadeForMed
Poprzednie logo MadeForMed zawierało splecione serce i krzyż, wskazując na branżę medyczną. Sygnetowi towarzyszyła nazwa firmy, zapisana małymi literami. Choć technicznie za bardzo nie mogłem się tutaj do czegoś przyczepić, to znakowi zdecydowanie brakowało unikalności.
Nowe logo MadeForMed wykorzystuje innowacyjną, ale nieco niekonwencjonalną strategię. Opiera się ono na często wyśmiewanym, nieczytelnym piśmie, spotykanym na receptach lekarskich. Projekt celowo odrzuca powszechne standardy czytelności, ale flirtuje z docelowymi odbiorcami – praktykującymi lekarzami. Nowy znak bardzo mi się podoba i zupełnie nie przeszkadza mi, że jest kompletnie nieczytelny. Dla osób, którym to przeszkadza, MadeForMed stosuje w wielu miejscach wyjaśnienie opisu, schowane pod gwiazdką. Gwiazdka wykorzystywana jest także w identyfikacji wizualnej firmy.
Tożsamość wizualna MadeForMed
Rebranding MadeForMed to nie tylko nowe logo, ale też zupełnie odświeżona kolorystyka, nowe kroje pisma i layouty. Za rebranding odpowiada agencja projektowa Graphéine z siedzibą w Paryżu i Lyonie.
Kluczowym elementem nowej identyfikacji wizualnej jest system oparty na wzajemnym oddziaływaniu, nakładaniu się i przeplataniu różnych bloków. Jak pisze Graphéine bloki są jak bańki: lekarz ma swoją, a pacjenci swoją. Bloki mogą na siebie nachodzić, a nawet scalać, bądź rozdzielać. Ma to być sposób na symbolizowanie relacji lekarz-pacjent i zilustrowanie stopnia bliskości. Na łączeniu bloków często pojawia się znana z logotypu gwiazdka, co dodatkowo buduje świadomość marki.
Typografia
Inspirowany ręcznym pismem lekarzy logotyp rozszerzono na cały krój pisma, który wykorzystywany jest w identyfikacji wizualnej MadeForMed. Krojowi nazwanemu niezbyt kreatywnie nazwą firmy, towarzyszy krój Steradian, stworzony przez Eduardo Manso dla Emtype Foundry. Steradian to eksploracja gatunku geometrycznego i chociaż ma geometryczną podstawę, szerokości między literami nie różnią się zbytnio w różnych gramaturach. Wynika to z procesu, w którym proporcje cięższych liter utorowały drogę lżejszym. Krojem tym tworzona jest zdecydowana większość materiałów przygotowanych dla marki.
Charakterystycznym elementem nowej identyfikacji wizualnej marki MadeForMed jest zastępowanie lekarskim krojem pojedynczych słów w zdaniach złożonych krojem Steradian. Ten prosty, ale efektowny zabieg, z jednej strony buduje rozpoznawalność marki, a z drugiej ma na celu podkreślenie niektórych słów kluczowych. Zabieg ten stosowano już w setkach innych rebrandingów, jednak tutaj ten zabieg ma zdecydowanie więcej sensu, niż w znakomitej większości innych identyfikacji wizualnych.
Kolorystyka
Odświeżenie wizerunku Made for Med objęło także zmianę kolorystyki. Kojarząca się z branżą medyczną zielono-niebieską kolorystykę zastąpiono fioletem, beżem i różnymi odcieniami ochry. Kolorystyka ta nie jest już tak oczywista dla branży, ale prezentuje się bardzo dobrze i moim zdaniem pasuje do projektu.
Layouty
W ramach odświeżonej identyfikacji wizualnej MadeForMed przygotowano również brandbooka, w którym zdefiniowano layouty i ich budowę. Wykorzystują one opisane już w tym artykule bloki oraz charakterystyczne zabiegi typograficzne.
Layouty przygotowane dla MadeForMed przez francuską agencję charakteryzują się dużą powtarzalnością. Niezależnie czy mowa o plakatach, bilbordach czy graficznych postach do mediów społecznościowych, grafiki są spójne, co pozwala budować tożsamość i rozpoznawalność marki.
Jestem świadomy, że wybór rebrandingu MadeForMed, jako rebrandingu miesiąca, jest kontrowersyjny. Wszak mowa tu o marce, która świadomie porywa się na jedną z podstawowych cech dobrego logo – czytelność. Robi to jednak świadomie, z dużym wdziękiem i dystansem. Nowemu znakowi towarzyszy też bardzo dobra identyfikacja wizualna. A Ty co sądzisz o rebrandingu francuskiej firmy ze styku technologii i medycyny? Daj znać w komentarzach!