Branding Top

Rebranding miesiąca #50: TripAdvisor (styczeń 2020)

Tripadvisor nowe logo rebrandingiem miesiąca
Trochę musiałeś się naczekać na jubileuszowy – 50 wpis z serii Rebranding miesiąca. W końcu się jednak zebrałem i wybrałem najciekawszy rebranding stycznia 2020. Czy będzie zaskoczeniem?

Muszę przyznać, że wybór był dość ciężki, bo styczeń obfitował w bardzo ciekawe rebrandingi. Do tego opóźniło go spontaniczne podsumowanie roku 2019, które zamieściłem na blogu na początku lutego.

Styczniowe rebrandingi

W styczniu nowy wizerunek pokazała między innymi jeden z liderów branży zabawek – Fisher-Price, platforma Skillshare czy wydawnictwo Dorling Kindersley. Nie zabrakło kontrowersji przy prezentacji logo Play Station 5 czy nowego znaku Go Daddy. Bardzo ciekawą identyfikację zaprezentowała również Klaipėda University. O tych zmianach i wiele więcej przeczytasz w brandingowym przeglądzie stycznia. 

Brandingowy przegląd miesiąca #18 (styczeń 2020)

Rebranding stycznia 2020: TripAdvisor

Ostatecznie za najciekawszy i warty opisania uznałem rebranding portalu TripAdvisor. Amerykański serwis to zdecydowanie najpopularniejszy agregator opinii o hotelach, restauracjach i innych przedsiębiorstwach turystycznych. W styczniu, na 20 rocznicę założenia, serwis zdecydował się na odświeżenie wizerunku. 

Nowe logo TripAdvisor

Tak jak pisałem już w Brandingowym przeglądzie miesiąca, dotychczasowe logo serwisu było dość osobliwe. Wszystko za sprawą Olliego – maskotki Tripadvisora, której oczy wyglądały, jakby była ona na narkotykowym tripie. Logo miało jednak spory potencjał, w kontekście odświeżenia, które właśnie nadeszło.

Stare i nowe logo Trip Advisora

W nowym logo znacząco uproszczono sowę – straciła ona zarówno kolory, jak i dość psychodeliczne obrysy źrenic. Uproszczenie wizerunku Olliego nie odebrało mu moim zdaniem ani charakteru, ani rozpoznawalności. W nowej odsłonie z pewnością będzie go łatwiej używać zarówno online, jak i w działaniach poza siecią www. Dwukolorowy napis, złożony małymi literami, zamieniono jednokolorową nazwą portalu, z wielką literą na początku. Nowy font jest do bólu poprawny, a przez to nudny. Dodatkowo w logo w wersji wertykalnej, wielkie „T” sprawia, że akcenty nie są rozłożone równomiernie i nasz wzrok ucieka na lewą stronę

Równocześnie zaprezentowano dwa znaki. Pierwszy, zaprezentowany powyżej w zestawieniu ze starym logo, nie posiada dodatkowych kolorów. Drugi znak ma dodatkową zieloną kropkę. Zabieg ten miał ułatwić stosowanie znaku na różnych płaszczyznach. Niestety wprowadził on też sporo zamętu. Ja sam w podsumowaniu stycznia dałem się wprowadzić w maliny i pokazałem logo alternatywne. Wszystko przez to, że na stronie głównej Tripadvisora widnieje właśnie logo alternatywne. Jest to dość dziwne i mało zrozumiałe rozwiązanie.

tripadvisor strona www

TripAdvisor – identyfikacja wizualna

Poza nowym logo zaprezentowano też odświeżoną identyfikację wizualną. Odświeżono zarówno paletę barw, stosowanych przez portal, jak i typografię i ikonografię.

Trip Sans

typo tripadvisor

Jak przystało na nowoczesną identyfikację wizualną dużej firmy, Tripadvisor zaprezentował nowy font. Za stworzenie kroju odpowiedzialna jest Colophon Foundry. Trip Sans, bo tak nazwano nowy krój, jest typowym krojem bezszeryfowym. Posiada on odmianę mono oraz cztery odmiany kroju, wraz z trzema italikami. Taki zestaw powinien w zupełności wystarczyć, do wszelkich potrzeb portalu. Niestety nowy krój, podobnie jak wiele innych, pokazywanych ostatnio przy okazji rebrandingów różnych marek, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Cieszę się, że marki dostrzegają wagę typografii, zamawiając dedykowane kroje, jednak żałuję, że nie decydują się one na odrobinę odwagi.

O ile w logo uproszczono kolorystykę, to w identyfikacji wizualnej zrobiło się naprawdę kolorowo. W nowej palecie barw znalazło się aż 10 kolorów. Wśród nich takie jak TripGreen – kolor podstawowy, także orchidea, łosoś, piasek czy musztarda. Kolory są naprawdę bardzo ładne i jestem bardzo ciekawy, jak będą one wykorzystywane w identyfikacji.

 

Całkiem solidnie wyglądają także ikony, które zaprezentowano w ramach rebrandingu. Są one proste i czytelne, a dodatkowo bardzo dobrze wyglądają zestawione z fontem Trip Sans. Na razie nie widzimy nowych ikon w portalu TripAdvisor, jednak liczę, że szybko cały rebranding zostanie wdrożony. Za zmianę wizerunku odpowiedzialna jest agencja Mother Design z Londynu.

Troszeczkę narzekałem, podsumowując rebranding Tripadvisora, jednak całość prezentuje się naprawdę nieźle. Mam nadzieję, że przy okazji rebrandingu serwis popracuje nad rzetelnością, bo łatwo można kupić w internecie pakiet opinii dla swojej firmy, co sprawia, że nie zawsze będące na pierwszym miejscu w danym mieście restauracje czy hotele, są w rzeczywistości najlepsze. Nie mówiąc już o tym, że można wykreować nieistniejąca lokalizację, na najlepszą knajpę w Londynie. A Tobie jak się podoba nowy wizerunek TripAdvisora? Zgadzasz się z moim zdaniem?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze