Branding Top

Rebranding miesiąca #101: Decathlon (marzec 2024)

Rebranding miesiąca #101: Decathlon (marzec 2024)

Po dłuższej przerwie czas nadrobić zaległości. Zapraszam do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu marca. Czas, który upłynął od tej zmiany, mam nadzieję, pozwoli na bardziej trzeźwy osąd całej zmiany.

Marcowe rebrandingi

W marcu działo się naprawdę wiele rzeczy, które mogły przyciągnąć uwagę osób zainteresowanych tematyką identyfikacji wizualnej firm i instytucji. Po 11 latach nowe logo pokazało TVN, a po 20 Lamborghini. Nowe znaki zaprezentowały światu także Norwegian, francuskie Ligue 1 czy Smallrig. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie marca.

Brandingowy przegląd miesiąca #68 (marzec 2024)

Rebranding miesiąca: Decathlon

Rebranding, który uznałem za najciekawszy w marcu, to nie tylko zmiana wizualna. Decathlon zdecydował się na uporządkowanie swojego portfolio. Francuska firma uwalnia pełny potencjał marki, aby przybliżyć sport każdemu poprzez nowe i uproszczone portfolio 9 marek, będących specjalistami w konkretnych kategoriach: Quechua (turystyka), Tribord (woda i wiatr), Rockrider (kolarstwo outdoorowe), Domyos (fitness), Kuikma (rakiety), Kipsta (sporty drużynowe), Caperlan (dzika przyroda), Btwin (mobilność) oraz Inesis (sporty precyzyjne), a także 4 marek eksperckich: Van Rysel, Simond, Kiprun i Solognac. Decathlon przeszedł jednak także spore zmiany wizualne.

Nowe logo Decathlon

Od początków istnienia firmy Decathlon w jej logotypie znaleźć mogliśmy zachodzące na siebie litery i charakterystycznie połączone C i A. Początkowo logotypowi towarzyszyły po dwie linie – błękitna i zielona, pod i nad znakiem. Umieszczony na niebieskiej apli logotyp, był z klientami sklepów Decathlon od 1990 roku. Firma pierwszy sklep w Polsce otworzyła w 2001 roku na warszawskim Targówku, więc polski klient nie znał do tej pory innego logo francuskiej sieci.

Stare i nowe logo Decathlon

W nowym logo postawiono na odświeżenie typografii, jednak zachowano charakterystyczne połączenie liter C i A. Poza tym powitaliśmy nową ikonę marki – Orbitę (L’Orbit), jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym firmy Decathlon „wyrażającą ruch, ambicję osiągania nowych szczytów i obiegowość, będącą sercem zrównoważonego modelu biznesowego Decathlon”. Sam jej kształt wywodzi się ponoć właśnie z połączenia liter i nawiązuje do Gwiazdy Północy (The North Star Metric (NSM) to wskaźnik, który firma wykorzystuje jako punkt odniesienia dla swojego rozwoju) – poruszać ludzi poprzez cuda sportu.

W mojej opinii logotyp Decathlonu zyskał na odświeżeniu. Podoba mi się także odświeżona kolorystyka. Nie jestem jednak przekonany do orbity – sygnetu, który zagościł w logo popularnej francuskiej marki sklepów.

nowe logo decathlon w wersji pionowej

Nowe logo Decathlon ma także wersję pionową. Wersja ta nie została oficjalnie zaprezentowana w materiałach firmy ani agencji Wolff Olins odpowiadającej za rebranding, jednak można się jej jednak doszukać na francuskiej stronie Decathlon, w mediach społecznościowych oraz informacji o partnerstwie z Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi, które w tym roku odbędą się w Paryżu.

Decathlon nowe logo ikona

Nowa Orbita ma sporo zastosowań solo, w oderwaniu od logotypu. Znak wykorzystywany jest jako ikona aplikacji, awatar w mediach społecznościowych czy znaczek na odzieży lub metkach. Wydaje się, że właśnie w tym celu Decathlon zażyczył sobie logo z sygnetem. Pisząc newsa o nowym logo Decathlonu, złośliwie porównywałem Orbitę do logo Łady zmiksowanej z logo Asicsa. To ostatnie jest jednak moim zdaniem lepsze od propozycji francuzów.

Identyfikacja wizualna Decathlon

Decathlon wraz z agencją Wolff Olins podeszły do rebrandingu bardzo kompleksowo. Od strony wizualnej zmieniło się bardzo wiele. Zmieniono logo, wprowadzono nowy głos, kierunek artystyczny, ruch, ikonografię, a także niestandardowy krój pisma Decathlon Sans. Odświeżono także wnętrze sklepów francuskiej sieci.

Nowy krój pisma – Decathlon Sans

Jak przystało na współczesny duży rebranding, Decathlon pokazał swój niestandardowy krój pisma. Decathlon Sans, autorstwa Grilli Type, to czysty groteskowy krój zaprojektowany, aby wywrzeć wpływ, oferując celowe zakłócenia z zestawem alternatywnych znaków, które nadają mu ruch i dynamikę. Przyznam, że nowy krój mi się podoba, zwłaszcza w tekstach z użytymi alternatywnymi znakami.

Nowa ikonografia

Rebranding Decathlonu to także nowe ikony, z których część oparta jest na kształcie nowej Orbity. Nowe ikony to zarówno piktogramy dla usług Decathlonu, jak i nowe ikonki na stronę www czy metki odzieżowe.

Decathlon porzuca charakterystyczny błękit – nowa kolorystyka

Wraz z odświeżeniem identyfikacji wizualnej Decathlon porzuca swój przybrudzony błękit. W jego miejsce pojawił się nowy błękit. Zdaniem Decathlon nowy odcień błękitu jest dynamiczny i pełen energii i reprezentuje wiarygodność Decathlon jako marki sportowej.

Nowy kolor niebieski mi się podoba, ale wciąż uważam, że firma może mieć pewne problemy w reprodukcji, bo wydaje się, że wykracza on poza paletę CMYK. Od marca nie było mi po drodze do Decathlonu, więc nie wiem niestety, jak nadruki wyglądają w praktyce. Bardzo ciekawie wygląda połączenie podstawowego koloru niebieskiego z delikatną miętową zielenią, które widzimy w wielu miejscach identyfikacji.

Odświeżone sklepy Decathlon

Jak zapewnia Decathlon, w nadchodzących miesiącach ponad 1700 sklepów na całym świecie zostanie odnowionych, oferując klientom intuicyjną nawigację, lepszą widoczność produktów, angażujące wyświetlacze fizyczne i cyfrowe oraz estetyczną atmosferę.

Nowa strona www

Wolff Olins prezentując w marcu ten rebranding, pokazało także nową stronę www Decathlonu. W przeciwieństwie do obecnej witryny nie jest to typowy e-commerce. Cztery miesiące temu pisałem, że strona przypomina witryny takich marek jak Adidas czy The North Face, w którym produkt nie jest na pierwszym planie, a sprzedawane są emocje. Dość zaskakujące jest, że strona nie została wciąż wdrożona. Czyżby zmieniła się koncepcja?

Rebranding Decathlonu był moim zdaniem najciekawszym rebrandingiem marca. Sam podchodzę do niego nieco ambiwalentnie. Z jednej strony wiele zaprezentowanych materiałów mi się podoba, a z drugiej, tak jak pisałem w marcu, nie do końca kupuję koncepcję orbity i jej wygląd. A Ty co sądzisz o rebrandingu Decathlon? Podziel się opinią w komentarzach.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x