Po dłuższej przerwie czas nadrobić zaległości. Zapraszam do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu marca. Czas, który upłynął od tej zmiany, mam nadzieję, pozwoli na bardziej trzeźwy osąd całej zmiany.
Marcowe rebrandingi
W marcu działo się naprawdę wiele rzeczy, które mogły przyciągnąć uwagę osób zainteresowanych tematyką identyfikacji wizualnej firm i instytucji. Po 11 latach nowe logo pokazało TVN, a po 20 Lamborghini. Nowe znaki zaprezentowały światu także Norwegian, francuskie Ligue 1 czy Smallrig. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie marca.
Rebranding miesiąca: Decathlon
Rebranding, który uznałem za najciekawszy w marcu, to nie tylko zmiana wizualna. Decathlon zdecydował się na uporządkowanie swojego portfolio. Francuska firma uwalnia pełny potencjał marki, aby przybliżyć sport każdemu poprzez nowe i uproszczone portfolio 9 marek, będących specjalistami w konkretnych kategoriach: Quechua (turystyka), Tribord (woda i wiatr), Rockrider (kolarstwo outdoorowe), Domyos (fitness), Kuikma (rakiety), Kipsta (sporty drużynowe), Caperlan (dzika przyroda), Btwin (mobilność) oraz Inesis (sporty precyzyjne), a także 4 marek eksperckich: Van Rysel, Simond, Kiprun i Solognac. Decathlon przeszedł jednak także spore zmiany wizualne.
Nowe logo Decathlon
Od początków istnienia firmy Decathlon w jej logotypie znaleźć mogliśmy zachodzące na siebie litery i charakterystycznie połączone C i A. Początkowo logotypowi towarzyszyły po dwie linie – błękitna i zielona, pod i nad znakiem. Umieszczony na niebieskiej apli logotyp, był z klientami sklepów Decathlon od 1990 roku. Firma pierwszy sklep w Polsce otworzyła w 2001 roku na warszawskim Targówku, więc polski klient nie znał do tej pory innego logo francuskiej sieci.
W nowym logo postawiono na odświeżenie typografii, jednak zachowano charakterystyczne połączenie liter C i A. Poza tym powitaliśmy nową ikonę marki – Orbitę (L’Orbit), jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym firmy Decathlon „wyrażającą ruch, ambicję osiągania nowych szczytów i obiegowość, będącą sercem zrównoważonego modelu biznesowego Decathlon”. Sam jej kształt wywodzi się ponoć właśnie z połączenia liter i nawiązuje do Gwiazdy Północy (The North Star Metric (NSM) to wskaźnik, który firma wykorzystuje jako punkt odniesienia dla swojego rozwoju) – poruszać ludzi poprzez cuda sportu.
W mojej opinii logotyp Decathlonu zyskał na odświeżeniu. Podoba mi się także odświeżona kolorystyka. Nie jestem jednak przekonany do orbity – sygnetu, który zagościł w logo popularnej francuskiej marki sklepów.
Nowe logo Decathlon ma także wersję pionową. Wersja ta nie została oficjalnie zaprezentowana w materiałach firmy ani agencji Wolff Olins odpowiadającej za rebranding, jednak można się jej jednak doszukać na francuskiej stronie Decathlon, w mediach społecznościowych oraz informacji o partnerstwie z Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi, które w tym roku odbędą się w Paryżu.
Nowa Orbita ma sporo zastosowań solo, w oderwaniu od logotypu. Znak wykorzystywany jest jako ikona aplikacji, awatar w mediach społecznościowych czy znaczek na odzieży lub metkach. Wydaje się, że właśnie w tym celu Decathlon zażyczył sobie logo z sygnetem. Pisząc newsa o nowym logo Decathlonu, złośliwie porównywałem Orbitę do logo Łady zmiksowanej z logo Asicsa. To ostatnie jest jednak moim zdaniem lepsze od propozycji francuzów.
Identyfikacja wizualna Decathlon
Decathlon wraz z agencją Wolff Olins podeszły do rebrandingu bardzo kompleksowo. Od strony wizualnej zmieniło się bardzo wiele. Zmieniono logo, wprowadzono nowy głos, kierunek artystyczny, ruch, ikonografię, a także niestandardowy krój pisma Decathlon Sans. Odświeżono także wnętrze sklepów francuskiej sieci.
Nowy krój pisma – Decathlon Sans
Jak przystało na współczesny duży rebranding, Decathlon pokazał swój niestandardowy krój pisma. Decathlon Sans, autorstwa Grilli Type, to czysty groteskowy krój zaprojektowany, aby wywrzeć wpływ, oferując celowe zakłócenia z zestawem alternatywnych znaków, które nadają mu ruch i dynamikę. Przyznam, że nowy krój mi się podoba, zwłaszcza w tekstach z użytymi alternatywnymi znakami.
Nowa ikonografia
Rebranding Decathlonu to także nowe ikony, z których część oparta jest na kształcie nowej Orbity. Nowe ikony to zarówno piktogramy dla usług Decathlonu, jak i nowe ikonki na stronę www czy metki odzieżowe.
Decathlon porzuca charakterystyczny błękit – nowa kolorystyka
Wraz z odświeżeniem identyfikacji wizualnej Decathlon porzuca swój przybrudzony błękit. W jego miejsce pojawił się nowy błękit. Zdaniem Decathlon nowy odcień błękitu jest dynamiczny i pełen energii i reprezentuje wiarygodność Decathlon jako marki sportowej.
Nowy kolor niebieski mi się podoba, ale wciąż uważam, że firma może mieć pewne problemy w reprodukcji, bo wydaje się, że wykracza on poza paletę CMYK. Od marca nie było mi po drodze do Decathlonu, więc nie wiem niestety, jak nadruki wyglądają w praktyce. Bardzo ciekawie wygląda połączenie podstawowego koloru niebieskiego z delikatną miętową zielenią, które widzimy w wielu miejscach identyfikacji.
Odświeżone sklepy Decathlon
Jak zapewnia Decathlon, w nadchodzących miesiącach ponad 1700 sklepów na całym świecie zostanie odnowionych, oferując klientom intuicyjną nawigację, lepszą widoczność produktów, angażujące wyświetlacze fizyczne i cyfrowe oraz estetyczną atmosferę.
Nowa strona www
Wolff Olins prezentując w marcu ten rebranding, pokazało także nową stronę www Decathlonu. W przeciwieństwie do obecnej witryny nie jest to typowy e-commerce. Cztery miesiące temu pisałem, że strona przypomina witryny takich marek jak Adidas czy The North Face, w którym produkt nie jest na pierwszym planie, a sprzedawane są emocje. Dość zaskakujące jest, że strona nie została wciąż wdrożona. Czyżby zmieniła się koncepcja?
Rebranding Decathlonu był moim zdaniem najciekawszym rebrandingiem marca. Sam podchodzę do niego nieco ambiwalentnie. Z jednej strony wiele zaprezentowanych materiałów mi się podoba, a z drugiej, tak jak pisałem w marcu, nie do końca kupuję koncepcję orbity i jej wygląd. A Ty co sądzisz o rebrandingu Decathlon? Podziel się opinią w komentarzach.