Na blogu czas podsumowań trwa w najlepsze. Wczoraj przyjrzeliśmy się bliżej najpopularniejszym w 2021 roku fontom z biblioteki Google Fonts, a pod koniec tygodnia wybiorę 10 najciekawszych rebrandingów minionego roku. Tymczasem zapraszam do zapoznania się z wynikami organizowanego przez STGU konkursu Projekt Roku 2020/2021.
Projekt Roku: o konkursie
Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Konkurs powołany do życia w 2010 corocznie (z wyjątkiem 2015–2016) analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.
W tym roku w jury konkursu Projekt Roku 2020/2021 zasiedli: Jakub de Barbaro, Anna Czuż, Dr Mateusz Machalski, Dr hab. Agnieszka Małecka, Maciej Piątek i Oksana Shmygol. Research przeprowadził zespół w składzie: Bożena Cichecka, Kaja Kaja, Alicja Kobza, Borys Kosmynka, Anna Nowokuńska i Filip Tofil.
Projekt Roku 2020/2021: Laureaci
W tym roku nagrody przyznawano w kategoriach: Idea, Forma, Impakt społeczny, Proj. przyjazne środowisku, Proj. dla int. publicznych, Świeża krew, Projekt Roku, Studio / Projektant Roku.
Wszystkie grafiki i opisy projektów pochodzą ze strony organizatora
Kategoria Idea
W tej kategorii nagrodzono Hardziej Studio za kompleksowe opracowanie identyfikacji Gdynia Design Days 2021. Wyróżniono zaś projekt Brutal Poland autorstwa Zupagrafika. Tutaj znajdziesz pozostałe nominacje.
Hardziej Studio: Gdynia Design Days 2021 (nagroda)
Duet Patryk Hardziej x Ada Zielinska we wspolpracy z Gdynia Design Days osiągneli coś nieosiągalnego: wypracowali identyfikację tak minimalistyczną, że nie można przejść obok niej obojętnie. Białe tło i Times New Roman. Rewelacyjne odzwierciedlenie konceptu zero-waste w kampanii festiwalu. Projekt oryginalnie zgłoszony do konkursu w kategorii 'przyjazny dla środowiska’, jednak postanowiliśmy go przenieść i nagrodzić w kategorii Idea. Według nas ten projekt to swoisty statement dla organizatorów, którzy od tej pory będą musieli pomyśleć dwa razy, czy bizantyjska scenografia jest niezbędna, czy z projektantem rozmawiać jedynie o key visualu, czy też jest możliwe realizowanie projektów świadomych społecznie. Sytuacja naszej planety zmusza nas, abyśmy bardziej świadomie podejmowali decyzje i potrafili ograniczyć wytwarzanie i konsumpcję.
Zupagrafika: Brutal Poland (wyróżnienie)
Projekt, który znajdowaliśmy w najróżniejszych miejscach na świecie, od sklepiku w Tate Modern po Centre Pompidou. Projekt, który Zupagrafika realizuje już od jakiegoś czasu, a który w tym roku połączył kultowe modele do sklejania z historiami tych budynków oraz fotografiami ich mieszkańców. Wyróżnieniem jury chce zwrócić uwagę na to, jak skutecznie z pomysłu uczynić produkt, który nie tylko daje zarobić autorom, ale z pewnością funduje sporo frajdy. Nie mówiąc już o tym, że projekt Brutal Poland przewrotny sposób promuje nasz kraj będąc świetnym giftem dla zagranicznych gości.
Kategoria Forma
W kategorii Forma nagrodzono UVMW za System oznakowania nowej siedziby Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Wyróżniono zaś to samo studio za projekt identyfikacji wizualnej dla Mikrogorzelnii oraz studio Uniforma za projekt dla Short Waves Festiwal 2021. Tutaj znajdziesz pozostałe nominacje.
UVMW: System oznakowania nowej siedziby Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. (nagroda)
Ortodoksyjni wyznawcy rozwiązań funkcjonalnych będą zapewne kontestować dobór typografii lub kolorystyki w tym projekcie. Znajdą się zapewne i tacy, którzy oprotestują strukturę treści lub rozmieszczenie elementów w poszczególnych formatach. System oznaczeń kierunkowych ma przede wszystkim za zadanie doprowadzić użytkownika z punktu A do punktu B. Wielkim sukcesem projektu UVMW jest jednak to, że on nie tylko prowadzi do celu, ale także sprawia, że chce się do tego celu iść.
UVMW: Mikrogorzelnia (wyróżnienie)
Projekt wskazuje nową drogę komunikacji wizualnej na rynku wysokoprocentowych alkoholi premium. Bezpretensjonalny design, świeża paleta kolorystyczna oraz kreatywne wykorzystanie refrakcji ilustracji, wywołają uśmiech na twarzy nie jednego Millenialsa.
Uniforma: Short Waves Festiwal 2021 (wyróżnienie)
Short Waves Festiwal 2021 Waves Festival to świetny balans pomiędzy współczesną forma graficzną a funkcjonalnością. Przyjemna dla oka stylistyka nie pozostaje niezauważona, a siatka modułowa rozwiązuje problem przeformatowań pozwalając na niemal nieskończoną ilość iteracji zarówno w przestrzeni cyfrowej, jak i w druku.
Kategoria Impakt społeczny
W kategorii Impakt społeczny nie przyznano nagrody. Wyróżniono natomiast Gabrielę Bakę za identyfikację wizualną do wystawy Extinction Claims i związanych z nią wydarzeń. Tutaj znajdziesz pozostałe nominacje.
Gabriela Baka: Extinction Claims (wyróżnienie)
W kategorii Impakt Społeczny wyróżniamy projekty, które poruszają tematy istotne z perspektywy społeczeństwa lub które – przy użyciu warsztatu projektanta – wspomagają ich rozpowszechnianie, zwiększają zasięg dotarcia. Taki jest właśnie projekt Gabrieli Baki „Extinction Claims”, czyli identyfikacja wystawy poświęconej paliwom kopalnym. Gabriela zaprojektowała akcydensy, plakaty, materiały do social mediów i wykładów, zwiastuny do kina, torby, elementy do aranżacji wystawy oraz jej komunikacji. Ten zestaw materiałów tworzy skuteczne, świetnie zaprojektowane narzędzie do komunikowania bardzo trudnych, niewygodnych treści. Projekt udowadnia, że smutna prezentacja PowerPoint ze spotkania ekologów przestała być jedynym orężem. Dziś szokujące dane o trucicielach naszej planety nie przepadną niezauważone i mogą skutecznie konkurować o uwagę odbiorców z najbardziej trendującymi komercyjnymi visualami.
Kategoria Projekty przyjazne środowisku
W tej kategorii również nie przyznano nagrody. Wyróżniono natomiast Kasię Walentynowicz za serię edukacyjnych gier memory. Tutaj znajdziesz pozostałe nominacje.
Kasia Walentynowicz: „Z wizytą w wodzie (…)” i „Z wizytą w lesie (…)”, gry memory (wyróżnienie)
Ćwiczenie pamięci na przykładach Polskich gatunków zagrożonych przy użyciu ekologicznych surowców to piękny ukłon w stronę ekologii i rewelacyjny pomysł na edukację najmłodszych w zakresie lokalnej fauny i flory. Wyróżnienie za to przewrotne połączenie pamięci / zapamiętywania z wymieraniem gatunków. Być może wiele z tych zwierząt niedługo pozostanie tylko w naszej pamięci.
Kategoria Proj. dla int. publicznych
W kategorii o jakże pięknie brzmiącej nazwie Proj. dla int. publicznych przyznano dwie nagrody i wyróżnienie. Nagrodzono projekty Czas to miłość od Aleksander Znosko Studio i Planeta Lem od Baka / Podolak. Wyróżniono natomiast Trouble in Paradise – projekt języka wizualnego, książki i strony www autorstwa Kuby Marii Mazurkiewicza (zespół wespół). Tutaj znajdziesz wszystkie nominacje.
Aleksander Znosko Studio: Czas to miłość (nagroda)
Żeby oprawić treści związane z Janem Pawłem II i kardynałem Wyszyńskim w funkcjonalny layout kojarzący się z projektowaniem szwajcarskim. Żeby do tego użyć kolorów błękitnego i złotego w sposób, który opisuje mem „złote ale skromne”. To trzeba mieć tupet. Albo inaczej, to trzeba mieć talent. Albo inaczej… No właśnie, takiego projektu dla takiego tematu jeszcze nie widzieliśmy. Odsuwając na bok spór światopoglądowy dotyczący kościoła, oto mamy komunikat wizualny, który zrywa z tradycją prezentowania instytucji kościelnych w sposób tradycyjny, nieco uwsteczniony, bazujący na porządkach klasycznych i historycznych krojach pisma. Oto mamy estetykę, która mogłaby tej isntytucji nadać nowy kierunek.
Baka / Podolak – Planeta Lem – identyfikacja wizualna(nagroda)
Planeta Lem. Centrum Literatury i Języka to instytucja powstająca w Krakowie odwołująca się do twórczości Lema, ale także badająca głębiej przemiany w obrębie języka jako takiego. Identyfikacja stworzona przez Gabrielę Bakę i Łukasza Podolaka przemawia do odbiorcy językiem technologii, zmiennych układów siatki, techniczną, funkcjonalną typografią. Stara się także mówić językiem odkrywcy, zachęca do przekroczenia granicy nowych wymiarów, światów. Poszukuje formy zamiast ją znaleźć raz na zawsze. Projekt zyskał nasze uznanie właśnie dlatego, że przekazuje ogólne zasady budowy języka wizualnego dając mu możliwość rozwoju, odważnego kształtowania nowych, jeszcze nieodkrytych form.
Kuba Maria Mazurkiewicz (zespół wespół): Trouble in Paradise – projekt języka wizualnego, książki i strony www(wyróżnienie)
Kłopoty wystające za horyzontem są jednocześnie blisko i daleko. Projekt języka wizualnego do wystawy „Trouble in Paradise” w ramach Polskiego Pawilonu na 17 Biennale Architektury w Wenecji jest oszczędny w formie, a mimo to przewrotny i zaskakujący. Pracę Kuby Marii Mazurkiewicza wyróżniamy za to, że z użyciem subtelnych środków zbudował identyfikację zaskakująco mocną, prowokującą do myślenia, tworzącą ramę do prezentowania prac artystów uwikłanych w wystawę.
Kategoria Świeża krew
W kategorii Świeża Krew nagrodzono dwójkę projektantów. Także dwójkę projektantek wyróżniono. Nagrody przyznano Antoniemu Kwiatkowskiemu i Marii Smadze a wyróżnienia zgarnęły Natalia Gil i Paloma Kałuzińska. Wszystkie nominacje znajdziesz na tej stronie.
Antoni Kwiatkowski: Adapt Typeface (nagroda)
W ścisłej czołówce nominowanych w kategorii Świeża Krew znalazły się aż 3 projekty krojów pism. Jury było zgodne, że wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom merytoryczny i projektowy. Krój Adapt wyprzedził dwie pozostałe nominacje o włos, dystansując je wykorzystaniem technicznych nowinek (variable) oraz znajomością rynku, który wymaga od projektanta nie tylko pracy nad samymi literami, ale też precyzyjnego przemyślenia sposobu promocji, stworzenia efektownych visuali, podania kroju w taki sposób, aby został zauważony na coraz bardziej zatłoczonym targu liter.
Maria Smaga: HELP – Aplikacja mobilna służąca udzielaniu pierwszej pomocy (nagroda)
Długo się zastanawialiśmy, czy w momencie zagrożenia życia słusznym jest budowanie w ludziach nawyku, aby łapali za telefon. Projekt Marii Smagi odpowiada na te wątpliwości przemyślaną hierarchią treści, funkcjonalnym interfacem (powiększone treści kluczowe, kody kolorystyczne, jednoznaczne komunikaty) i maksymalnie skróconą ścieżką użytkownika dostosowaną do mocno stresującej, krytycznej sytuacji. Dziś wszyscy mamy komórkę, więc jeżeli powstaje aplikacja, która ma potencjał ratowania życia i jest zaprojektowana tak, aby zapewnić nam skuteczne wsparcie w ułamkach sekund, należy ją nagrodzić. Także za estetyczny, przyjazny wygląd, który nie wprowadza niepotrzebnego zamieszania.
Natalia Gil: Nowe „święte” symbole (wyróżnienie)
Jeden z jurorów podsumował projekt Natalii Gil Nowe „święte” symbole słowami, że „jest on nieco pogański, tak zdrowo pogański”. Mamy wrażenie, że publikację będącą częścią tej pracy można byłoby podsumować stwierdzeniem, że jest to „Czlowiek i jego Znaki” Adriana Frutigera napisana przez UFO. Jury docenia projekt, który eksploruje nieznane – wizualnie i technologicznie (część znaków wygenerowanych przez sieć neuronową), dając nam poczucie, że obracamy się pośród kształtów i symboli o mocnym oddziaływaniu, że grafika i typografia są głęboko powiązane z duchowością, religią, mistycyzmem.
Paloma Kałuzińska: RED CUBE – Expect the unexpected (wyróżnienie)
Projekt konceptualny stanowiący swego rodzaju grę, doświadczenie, którego celem jest „badanie problemu wypaczonych i zmanipulowanych (treści – przyp. red.), aby pomóc ludziom znaleźć, nauczyć się i poprawić ich zachowania związane z konsumpcją informacji”. Na projekt składają się obiekty, formy przestrzenne, publikacja. Jury uznało, że próby znalezienia nowej formy dla dyskusji na temat przeładowania ilością informacji oraz próba podsunięcia dobrych nawyków, narzędzi i technik pozwalających świadomy odbiór treści, zasługuje na wyróżnienie.
Kategoria Projekt Roku
Na koniec najbardziej prestiżowa nagroda w kategorii Projekt Roku. And the winner is… UVMW i System oznakowania nowej siedziby Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Projekt został opisany już w kategorii Forma, więc tutaj zostawię tylko kilka ładnych obrazków.
Nagrody w kategorii Studio / Projektant Roku w tym roku nie przyznano. A na Tobie który projekt wywarł największe wrażenie? Zgadzasz się z decyzjamu jurorów?