Z niekrytą radością zapraszam Cię na Brandingowy przegląd listopada. Cieszę się, że wreszcie poradziłem sobie z opóźnieniami i mogę dać Ci możliwość czytania o świeżych rebrandingach.
Listopadowe rebrandingi
Wielokrotnie pisałem, że jesień, w tym oczywiście listopad, zawsze jest ciekawa w tematyce brandingowej. Siedem lat temu nowy wizerunek zaprezentowała Politechnika Warszawska i francuskie Courmayeur, sześć lat temu natomiast nowe znaki pokazały Zurich i Annecy, a niemałe kontrowersje wzbudził rebranding Formuły 1. Pięć lat temu, w ramach Brandingowego przeglądu miesiąca, opisywałem między innymi zmiany w Virtus.pro, Eduwebie i Kopenhadze. Najciekawszym rebrandingiem wybrałem natomiast zmianę wizerunku Azerbejdżanu. Cztery lata temu w brandingowym przeglądzie miesiąca opisywałem między innymi rebrandingi Reeboka czy Petersburga, a tym najciekawszym wybrałem zmianę w Warner Bros. Trzy lata temu przyszło mi opisywać rebrandingi Ceneo, WTA czy Foursquare, a za najciekawszy uznałem zmianę, której dokonało Muzeum Zamkowe w Malborku. Dwa lata temu nowy znak zaprezentowały Pepco czy Only Fans, a najciekawszy był rebranding Brussels Airlines, który wzbudził sporo kontrowersji, przez podobieństwo znaku z logo portalu Gazeta.pl. W zeszłym roku opisywałem między innymi logo Lancii czy mierzącego się w europejskich pucharach z Legią angielskiego klubu Aston Villa, a za najciekawszy wybrałem rebranding Audi.
Brandingowy przegląd listopada
W listopadzie jak to zwykle bywa, mieliśmy kilka ciekawych rebrandingów. Tym razem jednak było ich tak niewiele, że ostatecznie nie udało mi się zebrać dziesięciu rebrandingów do tego zestawienia.
Landor z nową tożsamością wizualną
W zeszłym miesiącu podsumowanie rebrandingów zaczynałem od studia Wolff Olins, dziś zaczynam od firmy mającej podobną pozycję w świecie brandingu. Mowa o agencji Landor założonej w 1941 roku przez Waltera Landora, który był pionierem niektórych metod badań, projektowania i doradztwa, z których nadal korzysta branża brandingowa. Landor poprzedni raz przeszedł rebranding w 2020 roku. Porzucono wtedy szeryfowy krój pisma, na rzecz fontu, w której litery składają się z podwójnych linii. Trzy lata później Landor wraca do kroju szeryfowego, tym razem zapisując swoją nazwę kapitalikami. Poza nowym logo zmieniono także kolorystykę, z podobnej Wolff Olinsowi żółto-czarnej na ultramarynę, oraz typografię. Dziwią mnie tak częste zmiany znaków, ale tak duża agencja, a właściwie międzynarodowa sieć agencji, chyba nie może się mylić.
Sony Music odświeża logo
Zmiana logo Sony Music to zmiana typu nie wypada pominąć, ale i nie ma za bardzo, o czym pisać. Do tej pory Sony Music reprezentowane było przez znak wprowadzony do obiegu w 2009 roku. Logo przedstawiało bliżej nieokreślony kształt, stworzony za pomocą pociągnięcia pędzla. Sam znak świetnie uosabiał kreatywność czy indywidualność, jednak przypuszczam, że był koszmarem w użytkowaniu. Nowe logo to duże koło, składające się z wielu małych, czerwonych kółek. Znak wygląda jak mikrofon, na który spoglądamy pionowo z góry. Nowe logo Sony Music nie jest niestety, względem poprzednika, nawet małym krokiem w dobrą stronę.
Deezer udanie odświeża wizerunek
Pozostając w tematyce muzycznej, w listopadzie nową tożsamość wizualną zaprezentował serwis streamingowy Deezer. Deezer od założenia w 2007 roku reprezentowany był przez logo, w którym znajdowała się nazwa usługi i symbol kolorowego wskaźnika, który reprezentuje różne poziomy głośności lub mocy dźwięku. W 2019 roku Deezer zaktualizował swoje logo, kładąc nacisk na uproszczenie. Po czterech latach zdecydowano się na kolejne, tym razem dużo większe odświeżenie wizerunku marki Deezer. Nowe logo Deezera przyjmuje postać bijącego fioletowego serca, które umieszczono także w ikonie aplikacji. Serce reprezentuje miłość do muzyki, budując poczucie przynależności. Jego kształty różnią się, aby reprezentować rytmy i bity. Całość nowej identyfikacji wizualnej Deezera mi się bardzo podoba. Czuć tu świeżość, a design idealnie pasuje do branży rozrywkowej. Za rebranding Deezera, o którym więcej przeczytasz tutaj, odpowiada agencja Koto.
Reddit odświeżył wizerunek
Listopad to także miesiąc, w którym na zmianę zdecydował się popularny serwis społecznościowy. Do tej pory Reddit, od czasu poprzedniego rebrandingu, który miał miejsce w 2017 roku, reprezentowany był przez prosty znak, w którym widniała biała główka robota Snoo, umieszczona na czerwono-pomarańczowej kropce. Sygnetowi towarzyszył logotyp złożony zaokrąglonym krojem, w którym wyróżniała się sporych rozmiarów kropka. Najbardziej rzucającą się w oczy nowością w odświeżonym logo Reddita jest z pewnością trójwymiarowa głowa robota, która może przypominać tę z rebrandingu Androida. Sporo zmieniło się jednak także w typografii. Zaoblony krój bezszeryfowy zastąpiono bardziej klasycznym groteskiem, w którym jednak rzuca się w oczy pewien ozdobnik. Oko w literach „d” zamieniono na kojarzący się z czatem dymek. Więcej o rebraningu Reddita, za który odpowiedzialna jest agencja Pentagram, przeczytasz tutaj.
Renault zaprezentował nową markę – Ampere
Renault, który w marcu 2021 roku pokazał nowe logo, zaprezentował w listopadzie swoją nową markę Ampere. Marka skupić ma się wyłącznie na produkcji samochodów elektrycznych oraz tworzeniu oprogramowania do nich. Jej celem ma być osiągnięcie pozycji lidera na europejskim rynku aut elektrycznych. W logo Ampere widzimy nawiązujący do znaku Renault romb, składający się z wielu małych rombów. Znak ilustruje nową konfigurację zwartych, sprawnych zespołów, z których każdy ma swój własny obszar specjalizacji. Nadzieje Renault dotyczące marki Ampere są spore. Mam nadzieję, że jakość dostarczanych przez nią rozwiązań będzie wiele wyższa niż znaku ją reprezentującego.
MadeForMed puszcza oko do klienta
Francuska firma technologiczna MadeForMed zaprezentowała nową, odważną tożsamość marki, zaprojektowaną tak, aby przemawiała do jej głównej bazy klientów – lekarzy pierwszego kontaktu. Poprzednie logo zawierało splecione serce i krzyż, wskazując na branżę medyczną, jednak zdecydowanie brakowało mu wyjątkowości. Nowe logo MadeForMed wykorzystuje innowacyjną, ale nieco niekonwencjonalną strategię. Opiera się ono na często wyśmiewanym, nieczytelnym piśmie, spotykanym na receptach lekarskich. Projekt celowo odrzuca powszechne standardy czytelności, ale flirtuje z docelowymi odbiorcami – praktykującymi lekarzami. Choć nie jestem lekarzem, to jestem wielkim fanem nowego wizerunku MadeForMed. Rebranding został przeprowadzony przez agencję projektową Graphéine z siedzibą w Paryżu i Lyonie.
Cats Protection z logo w kształcie kota
Wydawało mi się zawsze, że logotypy, w których litery układają się w kształt danego słowa, to raczej domena projektów z Dribbble. Myliłem się, bo Cats Protection, brytyjska organizacja charytatywna zajmująca się dobrostanem kotów, zaprezentowała nowe logo, w którym widnieje właśnie to zwierzę. Choć poprzedni znak był kiepski i z pewnością nie przystawał do dzisiejszych czasów, to nie jestem fanem nowego logo. Muszę jednak przyznać, że w wersji animowanej, szykujący się do skoku kot wygląda nieźle. Za rebranding odpowiada agencja Lukecharles.
Bad Waldsee z naprawdę złym logo
Niestety powyższy nagłówek nie jest tylko sprytną grą słów. Niemieckie miasto Bad Waldsee w Badenii-Wirtembergii miało okazję poprawić niezbyt udany projekt logo, jednak coś poszło nie tak. Sam sygnet był ponoć nie do ruszenia, bo zaprojektował go w latach 1979/1980 słynny Otl Aicher – nestor projektowania graficznego i pionier designu korporacyjnego. Niestety także odświeżenie typografii nie poszło ekipie Pink Pony ze Stuttgartu. Szanuję legendy projektowania, jednak uważam też, że niektóre znaki się starzeją i należy im się zasłużona emerytura. Tak jest w przypadku logo Bad Waldsee, któremu nie pomogły odmładzające zabiegi.
Hiszpański Senat z nowym logo
Dzisiejsze zestawienie kończymy logo Senatu w Hiszpanii. Nie uważam, że instytucje takie jak sejm czy senat powinny mieć swoje logo, inne niż wynikające ze spójnego systemu identyfikacji organów państwa, ale w Hiszpanii myślą inaczej. Nowe logo reprezentuje fasadę budynku przy ulicy Bailén w Madrycie, która staje się centralną osią nowego wizerunku. Podobnie jak wybrany w październiku Rebrandingiem miesiąca Uniwersytet Karola w Pradze, Senado de España ma zamiar używać swojej tradycyjnej tarczy w wybranych momentach. Myślę, że rebranding, który w swoich założeniach ma używanie dwóch, zupełnie nieprzystających do siebie znaków, jest błędem.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie listopada. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Ja natomiast w przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.