Branding

Rebranding miesiąca #6: Instagram (maj 2016)

Należący do Facebooka serwis Instagram rozwija się bardzo dynamicznie. Ostatnio serwis pochwalił się 500 milionami użytkowników, z czego 300 milionów odwiedza serwis codziennie. Każdego dnia na Instagram trafia 95 milionów nowych zdjęć i filmów.

Trzy lata temu Instagram zdecydował się na modyfikację swojego logotypu, dziś zmiana jest dużo szersza, gdyż poza logo, a właściwie ikoną, zmieniono także całą szatę graficzną aplikacji.

Instagram zadebiutował w 2010 roku jako aplikacja na iPhony, dopiero po jakimś czasie zyskał wersje na inne platformy, a także webowe rozwiązanie do oglądania zdjęć z serwisu. W przypadku aplikacji trzeba się zastanowić co z biznesowego punktu widzenia jest ważniejsze- logo czy może ikona aplikacji. Piszę to nie bez powodu, gdyż Instagram zmienił swoją ikonę, natomiast zaprojektowany w 2013 roku logotyp pozostał bez zmian. Proces zmiany rozpoczął się wewnątrz firmy, gdzie proszono pracowników o narysowanie w 5 sekund, z pamięci logo Instagrama. Większość z nich rysowała obiektyw, wizjer i tęczę. Te trzy elementy zdecydowano się umieścić w nowym logo, które także powstało wewnątrz firmy. Więcej o procesie powstawania nowej ikony możecie przeczytać tutaj.

Nowa ikona diametralnie różni się od poprzedniej i odchodzi od bezpośredniego nawiązania do aparatu fotograficznego, na rzecz wyobrażającego go kształtu, umieszczonego na kolorowym tle. O ile sam kształt ikony mi się podoba, o tyle gradient użyty w tle wydaje mi się zbyt jaskrawy, a przejścia tonalne między konkretnymi kolorami dość agresywne. Nie przemawia do mnie także tłumaczenie jakoby było to przeniesieniem tęczy widniejącej na starej ikonie do nowego lofo. Odejście od starego aparatu ma związek z nową drogą, którą ma zamiar iść marka. Porzucenie estetyki retro widać zarówno w nowej ikonie, jak i w bazie dostępnych filtrów, które zmieniły charakter od czasu powstania aplikacji.

Dużo zmieniło się także w aplikacji. Nowy, uproszczony layout bardzo mi się podoba, zwłaszcza jego wersja na iPhone. Pozbycie się niebieskich elementów i zamienienie ich bielą i odcieniami szarości oraz niewielkimi czerwonymi elementami dla powiadomień, sprawiło, że serwis wydaje się czystszy. Nic nie odwraca także uwagi użytkownika od zdjęć osób, które obserwujemy, a to one są przecież najważniejsze w tego typu aplikacjach. Nowa aktualizacja przyniosła także kila smaczków w postaci nowych animacji. Nowe ikony i wygląd zyskały także inne aplikacje twórców Instagrama: Boomerang, Hyperlapse i Layout. W ich przypadku ikona jest odwróceniem wzoru znanego z podstawowej aplikacji – tło jest białe, natomiast symbol w środku wypełnione jest, znanim z ikony oraz innych materiałów promocyjnych, przejściem barw.

Nie da się ukryć, że rebranding Instagrama został wybrany przeze mnie głównie ze względu na zasięg tego serwisu. O ile sama aplikacja wygląda moim zdaniem świetnie, o tyle ikona mi się nie podoba. Choć jak to często bywa, najprawdopodobniej szybko się do niej przyzwyczaję i za kilka dni nie będzie budziła żadnych uczuć gdy kilka razy dziennie będę ją widywał w swoim telefonie. Zapraszam Was do dzielenia się swoimi opiniami na temat tej zmiany, a także do obserwowania naszego instagramowego konta.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.