Branding

Rebranding miesiąca #3: Premier League (luty 2016)

Na początku lutego nowe logo zaprezentowała jedna z najlepszych lig piłkarskich świata - Angielska Premier League. Przy okazji końca umowy sponsorskiej z firmą Barclays, zdecydowano się na kompletną zmianę wizerunku ligi.

Nowe logo zachwyciło mnie „od pierwszego wejrzenia”. Odważne, jaskrawe kolory, ciekawe uproszczenie poprzedniego znaku zgodnie z nowoczesnymi trendami i świetne materiały dodatkowe. Tego nie było dotąd, nie licząc niektórych kampanii firm odzieżowych, wiele w designie około piłkarskim.

pl_oldnew

Pierwsza euforia mija gdy dokładnie przyjrzymy się nowemu znakowi Premier League (jeszcze niedawno funkcjonującej pod nazwą Premiership). Nowe logo składa się z sygnetu przedstawiającego głowę lwa w koronie oraz dopisku Premier League. Jest to maksymalne uproszczenie poprzedniego znaku, w którym widniała cała sylwetka lwa opartego o piłkę, zamkniętego w tarczy.

pl_shirtlogo

O ile sama głowa lwa w nowym logo prezentuje się całkiem nieźle, no może z wyjątkiem grzywy, która dość dziwnie układa się w lewym dolnym rogu znaku, o tyle typografia wydaje się kompletnie nieprzemyślana. Widzimy to chociażby w grafice powyżej, na którym nazwa Premier League kompletnie nie pasuje do koła, w którym jest umieszczona. Całość sprawia wrażenie skompletowanego mocno przypadkowo.

plcolor

Paleta barw, użyta w nowej identyfikacji wizualnej Premier League, jest bardzo ciekawa i nowoczesna. Moim pierwszym skojarzeniem były kolory użyte w nowym logo Logitecha. Skojarzenie okazało się być trafne gdyż za rebranding Premier League odpowiedzialni są Ci sami twórcy – DesignStudio z Londynu. O ile jednak w logo brandu związanego z nowymi technologiami te kolory sprawdzają się idealnie, o tyle można by się zastanawiać czy są to odpowiednie barwy dla spadkobierczyni (sportowej nie organizacyjnej, bo tą jest oczywiście The Football League, jednak nie będę się tu rozwodził na ten temat by nie zanudzać niezainteresowanych) najstarszej ligi piłkarskiej na świecie, dotychczas kojarzonej raczej z klasą i elitarnością. Działanie to może być jednak celowe i wiązać się z nową strategią wizerunkową ligi, jednak mi jest zawsze żal gdy lekką ręką porzuca się budowany przez lata wizerunek.

Pierwszym miejscem gdzie zaprezentowano nowe logo był film promocyjny widoczny powyżej.

Podsumowując nowe logo Premier League sprawia świetne pierwsze wrażenie, jednak jest kilka rzeczy nad którymi można by było popracować. Należy do nich przede wszystkim typografia i kompozycja nazwy z sygnetem. Będę przyglądał się uważnie temu konceptowi, bo samo logo wskazuje, że Premier League przejdzie sporą zmianę wizerunkową. Choć osobiście nie uważam by budowany przez lata wizerunek elitarnych rozgrywek, wzmacniany przez majestatyczne logo, szeryfowy font, potrzebował zmiany, jednak jestem bardzo ciekawy co wyjdzie z połączenia angielskiej piłki z nowoczesnym designem. A co wy sądzicie o tej zmianie?

PS. Wiedziałem, że nowe logo Premier League mi coś przypomina!

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.